Full version: Hjälp, akut!
Tullia
Vi ska gräva för nytt vatten och avlopp (alt relining). Det vi har att välja på nu är de två huvudalternativen:

¤ Att demontera (och sedan montera) en altan, samt fälla och gräva upp ett fint gammalt äppelträd. (Det är här de ursprungliga gamla ledningarna går.)

¤ Att gräva en ny fålla (med samma slutpunkter) där det verkar finnas en del berg. (Vet ej hur mycket.)

Det jag kommit på nu är att det gamla äppelträdet ursprungligen har stått ungefär en halvmeter lägre ner. De förra ägarna fyllde ut och planade ut den slänt som äppelträdet står/stod i. Vi vet inte hur länge trädet har stått såhär, men troligen gjorde de inte denna utfyllnad precis innan de flyttade. Själva har vi bott här i två år. Trädet ser i övrigt hyffsat friskt ut. Någon gren är på väg att dö, men så kan det ju vara med gamla träd i alla fall.

Vi har blivit av med en hel del uppvuxna träd nyligen och det känns lite sorgligt att bli av men detta också: (nu har jag dessutom gjort något dumt med datorn som gör att det blir : både när jag trycker på shift och inte::::smile.gif Men (Och jag behöver trycka på caps lock för stora bokstäver) efter sorgen kanske man blir kreativ och gör något bra av det hela?

Är tillståndet för äppelträdet kritiskt i vilket fall som helst?
Aqvakul
CITAT (Tullia @ 25-08-2008, 14:54) *
Är tillståndet för äppelträdet kritiskt i vilket fall som helst?

Ja, det har inte alls farit väl av detta.
Tullia
Men alltså..., Jag skulle naturligtvis själv aldrig göra såhär, eftersom jag begriper att det inte är bra för trädet.

Men...

Låt oss säga att det levt såhär i över fem år? Betyder inte det att det faktiskt kan ha "anpassat" sig och kommer att överleva även i framtiden? (Tills det skulle ha dött i vilket fall som helst...)
ingrids
Sannolikt har trädets liv förkortats, men det är ju svårt att veta hur mycket som är kvar särskilt om du beskriver det som gammalt. Det kan också vara så att en stress tilll, d.v.s. uppgrävning och nödvändig flytt, liksom är det det som får bägaren att rinna över för trädet. Det kan gå bra flera år till, det kan också gå åt pipan direkt. Det är synd om man blir av med fina träd, men det kanske är lika bra att satsa på en nyplantering direkt?
Tullia
Mmmm. Kanske...

Det är i vilket fall inte aktuellt att flytta det. Det är alldeles för stort för att vi ska ge oss på det.

Jag funderar på om prisskillnaden för de olika grävalternativen är så stor att den ändå gott och väl täcker ett nytt någorlunda stort fruktträd.

Men det det känns vemodigt. Många tankar och fantasier har berörts av detta äppelträd. Det är så knotigt, härligt och klättervänligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon