Hej på er alla!
Skulle behöva lite hjälp!
Vi har just nu en lång och bred slänt ner mot vår granne. Samt en lite mindre slänt mot gatan. (Dessa ligger i vinkel mot varandra.) Nu är tanken att vi ska sätta L-stöd för att få större yta uppe samt minska slänten. Min tanke var att L-stöden skulle bli som en mur och sedan en slänt som är ca 1,2 m bred (ca 45 graders lutning) upp mot vår gräsmatta. I slänten tänkte vi lägga kullersten längst ner (ca 50-60 cm) och ovanför någon typ av marktäckare, gärna blommande.
Det jag behöver hjälp med (förutom att jag gärna tar emot synpunkter eller förslag på andra lösningar) är:
- Vilka marktäckare rekommenderar ni? Sol hela dagen, zon 4. Ganska utsatt för vind.
- Gatan sluttar uppåt, så på den slänten så blir L-stöden lägre och lägre för att tillsist försvinna, och även slänten måste "kortas". Hur gör man detta snyggt? Hade velat ha en enhetlig mur/slänt? När man kommer upp mot vårt hus ser man båda sidorna samtidigt...
Funderar också lite på om det är snyggare att inte dela slänten i två, utan istället göra små öar av växter, i stenen? Vad tycker ni?
I hörnet, där slänterna möts, vill vi göra någon typ av plantering eventuellt? Förslag på detta?! Det ska ju helst harmoniera med resten...
Skulle även vilja göra en lite större plantering (2*2m kanske) vid ingången/infarten till huset. Lite upphöjd, med granitmur runt om. Behöver förslag på växter (lättskötta, är inte så duktig än!!). Även det får ju gärna passa med slänterna. (Här lyser solen från morgon till ca 14, utsatt för vind)
Tacksamma för alla förslag!
/Summer
ingrids
25-08-2008, 15:53
Med risk för att upprepa mig men flocknävor och jättedaggkåpor är tacksamma marktäckare och borde funka i din slänt. Alunrot finns även det tåliga sorter (och vissa mindre tåliga så där får man kolla lite). Sandkörsbär är också fint.
Har inga tankar på hur man kan få L-stöd fint om det inte är helt rakt, gav upp på dem bl.a. därför.
Ingrid Zon3
25-08-2008, 18:16
Mer marktäckare i full sol, antar att det blir väldränerat:
Timjan
Sedum
Silverarv
Liten såpnejlika
kuddflox mm (Kolla "murväxter" och försök få till varierande blomning så att den "lever" hela säsongen)
Edit: Smultron är inte dumt det heller...
Tack för svaren!
Silverarv har jag själv funderat på, väldigt fin!
Ska kolla runt och försöka hitta lite bilder på era övriga tips, men det är ju så mycket lättare nu när jag har något specifikt att söka efter..
Vad har ni för åsikter angående en sammanhängande "kantrabatt" eller små planteringar utspritt som små öar?
/Summer
Jag har inte riktigt klart för mig hur det ser ut, men överväg att sätta någon mindre buske också, för att variera höjden på växterna. Brukar bli fint.
ingrids
28-08-2008, 12:23
När det gäller öar brukar den trädgårdslitteratur jag läser varna för såna eftersom de menar att utspridda rabatter är bökigare att underhålla och kan se plottriga ut. På en kvällskurs jag gick fick jag tipset, d.v.s. det är där jag tror jag fick tipset, att binda ihop rabattöar med t.ex. buskplanteringar så att de blev inramade istället för utlagda. Med en på sina ställen 5 m bred trädgård har jag a. en tonvikt på "kantrabatt", b. en åsikt att en bra kantrabatt är 4 m djup på minst hälften av en sträcka på ca 6,5 m

.
Gunilla T
28-08-2008, 13:15
Håller helt med Ingrids.. en ö eller flera små öar i en gräsmatta blir oroligt och plottrigt. En trädgård skall hänga ihop på något sätt - precis som man möblerar rum. Vi sätter inte en ensam stol mitt på golvet..
Gör du öar måste du ha något som hindrar gräset att växa in, annars blir det ett jättejobb.
Du har inte funderat över att gräva upp hela slänten och göra den till en plantering med buskar och perenner? Blir snyggt om man terasserar det hela. Buskar ger höjd vilket gör det hela mer intressant en platt rabatt.
Om du vill göra en kantrabatt så gör då kanterna i böljande former - inte raka. Lägg ut en trädgårdsslang på marken och testa olika varianter med slangen. Gör den så bred så att du får plats med några rejäla stenbumlingar också . Bredvid stenarna kan du plantera någon enskild växt som du särskilt vill markera.
CITAT (Gunilla T @ 28-08-2008, 14:15)

Du har inte funderat över att gräva upp hela slänten och göra den till en plantering med buskar och perenner? Blir snyggt om man terasserar det hela. Buskar ger höjd vilket gör det hela mer intressant en platt rabatt.
Om du vill göra en kantrabatt så gör då kanterna i böljande former - inte raka. Lägg ut en trädgårdsslang på marken och testa olika varianter med slangen. Gör den så bred så att du får plats med några rejäla stenbumlingar också . Bredvid stenarna kan du plantera någon enskild växt som du särskilt vill markera.
Låter jätte fint med terasser med buskar och perenner; men är inte det svårt att få snyggt? Jag är helt nybörjare... Vill ha något som är lättskött också, är småbarns mamma...
Bra idé med trädgårdsslangen, ska prova det. När det gäller "öarna" (som blev nerröstade

); gäller samma princip i slänten? Inte små planteringar där heller? Är det bättre med sammanhängande marktäckare/stenparti?
Tack för alla tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.