Full version: Vad har jag?
Farstabo
[font="Times New Roman"][/font][size="4"][/size][color="#4B0082"][/color]

Vi har blommor som jag försökt hitta svar över vad det är, lbland annat här i Odla nu, Ser ut som Astrar, blir ca 60-70 cm höga, är blå, ser urblekta ut. Växer glatt, just nu börjar de vissna finns litet blommor kvar.

Vi ska försöka flytta dem till et annat ställe, det håller på att gå över till grannen, de har lyckats få två andra växter att dö bort för oss.

Ska jag vara ärlig så tycker jag inte att de är speciella, låter kanske grymt att säga om blommor. vi ska inte kasta bort dem bara flytta dem till en hörna där de får växa på.

Kan någon som ser mina bilder berätta för mig vad det är som vi har, jag fick så fint svar på min förra fråga så jag tänker att det här är ett lätt sätt att få hjälp. Lite bekvämt av mig smile.gif
mojan
Höstaster?
ingrids
Jepp, ser ut som en höstaster. Växer som ogräs ibland, dör av sjukdom eller annat ibland.
Farstabo

Tackar, tackar det gick snabbt att få svar. Man lär så länge man lever det är då sant.
Jag som i alla år har sett höstastern som en tätare och mörkare blå blomma.
Då vet jag vad det är vi har. Tack för hjälpen.

Lena i Torslanda
Nja - det finns ju faktiskt Chrysantemum som ser exakt sådan ut i blomman men jag ser bladen lite dåligt.
Farstabo
Nej, det kan jag med säkerhet säga att det är inte Chrysantemum, att det är en aster låter mer troligt, jag tycker inte den har samma spänst i stjälkarna som andra höga astrar med små blommor vi haft tidigare, därför kändes det som någon annan sort som vi fått.
Blommornas färg ser "urtvättade" ut. Samlingen där blommorna står ser lite skräpig ut.
Tidigare i mitt liv på vår kolonilott hade vi både röda, böå och vita höga astrar som kom på hösten, de var stadiga, fasta, växte rakt, de här är vingliga även med stöd.

De här vet vi faktiskt inte vad de kommit ifrån, vi har inte köpt dem, grannarnahar inga, för tre år sen så såg vi de första stänglarna m blommor, men nu har vi fått lite väl mycket, så de förökar sig bra.

Vi ska senare när de blommat färdigt flytta dem, och det är ju alltid trevligt att veta vad man har.
//M

Eva 33c
Det finns ju så många olika arter och sorter av perenna astrar. Jag har lite svårt att skilja dem åt.
Du kan ju prova att jämföra din blomma med midsommaraster, aster tongolensis och brittsommaraster, aster amellus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon