baclak
Nu behöver vi hjälp!

Satte för 4 år sedan en måbärshäck. Grävde ur och fyllde på med köpejord. Det var riktigt mycket sten i ena änden, men fick bort det mesta och fyllde på med jord. Ena halvan av häcken har tagit sig jättebra ända tills i sommar då den inte växt alls och ser ljusgrön och lite tom ut. Den grönskar, men buskarna är inte alls fylliga som förut.
Den andra halvan har aldrig växt bra. Hälften av plantorna på den sidan tog vi bort och ersatte med köpta buskar för 2 eller 3 år sedan -plantorna dog faktiskt. De andra plantorna på den halvan bytte vi ut för 2 år sedan. Vi köpte då nya buskar -för att det inste skulle skilja så mycket på den andra halvan som faktiskt växte. När vi planterade de nya buskarna grävde vi ur ännu mer och fyllde på enl plantskolans förslag med påsjord. De buskar vi köpte för 2-3 år sedan har nu dött -eller är nära döden. Vi har gödslat och vattnat -och allt annat i vår 5 år gamla trädgård, inklusive en häggmispelhäck frodas och grönskar -förutom måbärshäcken som jag påminns om varje dag...
Nu börjar vi tröttna och funderar på staket -men det vill vi ju inte sad.gif

Finns det hopp eller ska vi rädda det som räddas kan och plantera de få friska buskarna någon annan stans?
Vi bor vid en grusväg som saltas någon gång per sommar -men saltet skvätter inte ut på häcken. Och andra växter som väer en meter från häcken frodas.

Tacksam för hjälp! Anna
blomkronan
Tyvärr så vet jag inte vad som är fel på din häck. Jag kan bara berätta om min...
Den är planterad av tidigare ägare till vårat hus och tomt. När vi flyttade in för 11 år sedan var den två meter hög men mycket ranglig, jag ville inte klippa för mycket i den för den är ett så bra insynskydd... på sommaren på vintern ramlar alla blad av. Dom tidigare ägarna hade aldrig klippt i busken. Det resuterade i att på vintern när snön kom på välte hela busken ut över vägen, det gick att fixa genom att ta bort snön, och binda upp häcken blush.gif under alla år har jag inte velat klippa ner häcken helt jag har försökt att klippa lite var stans inuti i hopp om att den ska bli tättare. Dessutom har vi ett berg under den står i kanske 40-60 cm djup, och mår bra förövrigt.

Så mitt råd är var inte rädd för att klippa i den medans den är liten så den blir tät och fin i botten så du får en stadig häck. Men vill du att häcken ska vara ett insynsskydd även på vintern råder jag dig att välja en annan sort en som kanske är vintergrön, liguster är lätt att sköta går att klippa mycket och är vintergrön.

lycka till
Aqvakul
det verkar faktiskt lite konstigt. Måbär är ju inte särskilt krävande. Lutar nästan åt att det är någon slags "förgiftningsskada". Verkar inte mycket hopp om häcken, kanske skulle ni ersätta med Häggmispel.
baclak
Tack för svaren!

Jag har klippt ner den när vi planterade den och sedan bara släppt upp den ca 15 cm varje år. Nu är den ca 60 cm. Pratade med en plantskola igår och de trodde det hade att göra med att vi inte grävt ur mer än sc 50 djupt och 50 cm bred ränna när vi planterade häcken. Jorden runt om är kompakt och det kördes en hel del tung byggtrafik under tiden det byggdes i området.

Den första plantskolan sa att det skulle räcka att gräva som vi gjort...

Till saken hör att vi också fått ohyra som vi fick råd att spruta med pyrex -men det vill inte hjälpa -antagligen är det väl för att buskarna är i dålig kondition till att börja med. Planskolan sa att det kanske kan gå att gräva ur ännu mer, fylla på med ny jord och börja om från början -men att det inte var helt säkert det heller.... Hon menade att det kanske var idé att börja fundera på staket. Men, det känns tungt! Har ni andra tips så hör gärna av er igen!

MVH Anna
Bassam
jag tycker om du läsa mera av dem och gör exat vad läser , ska du själv lösa problem.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon