Full version: Juglans mandschurica
Gunilla T
Jag skulle behöva göra om en rabatt som härstammar från tidiga trädgårdsår - den är gräsligt ful. Ca tre meter från rabatten är en Juglans mandchurica planterad.

Vill göra rabatten större och involvera både valnötsträdet och en Miscanthus sinensis som växer en bit därirån.

Har vid flera tillfällen hört att valnötsträdet avsöndrar någon form av syra - garvsyra? - som gör att andra växter inte trivs i dess närhet.

Är det en skröna eller...?
Cercidiphyllum
Allelopati som det kallas finns hos svart valnöt (Juglans nigra) i alla fall, vet inte om även mandschurikan avger detta ämne juglone. Den svarta valnöten har tydlig allelopatisk funktion, vilket kan hämma växter som finns runt valnöten, bland annat gräs.
Owe J
Det är många som säger att rötterna utsöndrar gifter juglon och som håller andra växter på avstånd. Visst utsöndrar de lite gift men inte så att det spelar någon större roll. Däremot finns juglon i hela trädet och inte minst i bladen som faller ner, förmultnar och släpper ut giftet i jorden. Plockar man bort alla fallna löv och frukter under trädet är det inga problem att odla under det. I kommande nummer av TrädgårdsAmatören redovisar jag en tysk undersökning om odling under valnötsträd.
Ingrid Zon3
Men gäller det även manchurisk valnöt? I så fall borde det väl märkas redan nu?

Växer det något alls under trädet nu, Gunilla?
Gunilla T
Tack för svar,

jag planterade trädet för 4 år sedan i gräsmattan med en trädspegel under och inget märks iaf på gräset.

Är med i STA så jag skall läsa din artikel Owe.

Om nu bladen innehåller giftet juglon så är det kanske olämpligt att kompostera dom - vilket jag har gjort varje år?
pebblelake
Jag har inte haft några problem under mitt ,trotts jag låter löven ligga kvar.
Iris och flox växer där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon