CITAT (Lilla Sibirien @ 26-08-2008, 20:28)

Jättefin stenläggning och inte blir det mycket gräsklippning heller, men hur har du gjort? Är det sand
mellan stenarna och vilket underlag?
Nej, inget gräs i trädgården men på framsidan finns det - gräset är faktiskt det som kräver mest arbete.
Gångarna är lagda med kullersten - finns oftast att köpa billigt vid grustag där dom krossar stenarna. Kullersten är lätt att lägga - passar alltid och är relativt tunga så när de väl är lagda så sitter de där. Man bör inte använda alltför små stenar till annat än att fylla små hål med.
Jag gör ett bra grundarbete för att slippa problem senare. Gräver bort allt rotogräs och ibland mycket djupare eftersom det är skogsmark som jag gräver i och där finns förstås mycket trädrötter.
Fyller rejält med sand - det är lätt att vrida och vända på stenar bara man har sand under att jobba i. Jag har mycket nivåskillnader i marken och det blir mer levande att försöka bevara olika nivåer och inte ta bort dem. Man kan enkelt göra trappor eller bara sluttande stigar om man så vill.
Undviker alla raka gångar..
Stenar som jag använder till kanter och till trampstenar är sådant jag gräver upp (med hjälp av min man) - vi är nämligen stenrika!
Tack vare att jag varit så noga med underarbetet har jag aldrig fått ett enda rotogräs i gångarna.