Viburnum
Är det någon som har bilder på stenläggningar. Det är verkligen svårt att hitta bilder på stenläggningar. Mcket tacksam för lite bilder tips o ideer.
Gunilla T
[attachment=23254:DSCN05560001.JPG][attachment=23253:DSCN05470001.JPG][attachmen
t=23252:DSCN05460001.JPG][attachment=23251:DSCN05430001.JPG]

Några bilder från min trädgård..
Maggan H
CITAT (Gunilla T @ 26-08-2008, 14:55) *
[attachment=23254:DSCN05560001.JPG][attachment=23253:DSCN05470001.JPG][attachmen
t=23252:DSCN05460001.JPG][attachment=23251:DSCN05430001.JPG]

Några bilder från min trädgård..

Vilken härligt lummig skogstomt du har, Gunilla T! Och stenen var jättesnygg, men puh vilket arbete, vi har nyss lagt marksten runt vårt nya uterum så jag kan riktigt känna värken i rygg och knän....

Viburnum, vad för slags stenläggningar är du på jakt efter, som Gunillas eller plattor/markstenar?
Platinum
Lite fler uppslag via bildgoogle.

http://images.google.se/images?hl=sv&q...sa=N&tab=wi
Gunilla T
Jag är nog lite knäpp!!! ...kan nämligen inte låta bli att sätta sten!
Lilla Sibirien
CITAT (Gunilla T @ 26-08-2008, 14:20) *
Jag är nog lite knäpp!!! ...kan nämligen inte låta bli att sätta sten!

Jättefin stenläggning och inte blir det mycket gräsklippning heller, men hur har du gjort? Är det sand
mellan stenarna och vilket underlag?
Platinum
Stenmjöl?
Anki V
Gunillas stenläggningar är ju helt enkelt urtjusiga wub.gif

Jag har ett lite enklare projekt att visa upp.

I fjol blev vår stenaltan på östra sidan av sommarhuset färdig. Det har tagit många år att samla ihop dessa platta stenar av röd granit.
[attachment=23268:stenaltan__Large_.jpg]
/Anki
Gunilla T
CITAT (Anki V @ 26-08-2008, 20:47) *
Gunillas stenläggningar är ju helt enkelt urtjusiga wub.gif

Jag har ett lite enklare projekt att visa upp.

I fjol blev vår stenaltan på östra sidan av sommarhuset färdig. Det har tagit många år att samla ihop dessa platta stenar av röd granit.
[attachment=23268:stenaltan__Large_.jpg]
/Anki

Du - detdär var väl urtjusigt!! Inser vilket samlande av sten det har varit men fint blev det!!
Gunilla T
CITAT (Lilla Sibirien @ 26-08-2008, 20:28) *
Jättefin stenläggning och inte blir det mycket gräsklippning heller, men hur har du gjort? Är det sand
mellan stenarna och vilket underlag?

Nej, inget gräs i trädgården men på framsidan finns det - gräset är faktiskt det som kräver mest arbete.

Gångarna är lagda med kullersten - finns oftast att köpa billigt vid grustag där dom krossar stenarna. Kullersten är lätt att lägga - passar alltid och är relativt tunga så när de väl är lagda så sitter de där. Man bör inte använda alltför små stenar till annat än att fylla små hål med.

Jag gör ett bra grundarbete för att slippa problem senare. Gräver bort allt rotogräs och ibland mycket djupare eftersom det är skogsmark som jag gräver i och där finns förstås mycket trädrötter.

Fyller rejält med sand - det är lätt att vrida och vända på stenar bara man har sand under att jobba i. Jag har mycket nivåskillnader i marken och det blir mer levande att försöka bevara olika nivåer och inte ta bort dem. Man kan enkelt göra trappor eller bara sluttande stigar om man så vill.

Undviker alla raka gångar..

Stenar som jag använder till kanter och till trampstenar är sådant jag gräver upp (med hjälp av min man) - vi är nämligen stenrika!

Tack vare att jag varit så noga med underarbetet har jag aldrig fått ett enda rotogräs i gångarna.
Felicia M
CITAT (Gunilla T @ 26-08-2008, 21:34) *
Gångarna är lagda med kullersten - finns oftast att köpa billigt vid grustag där dom krossar stenarna.

Tack för tipset!! Här har jag gått och funderat över var man bäst får tag i en massa kullersten... nu är det bara att leta upp något grustag! Jag är också jätteförtjust i sådant och vill ha till rabattkanter... och nu fick jag tips om gångar också. Ursnyggt Gunilla!
Fågelvägen
Verkligt fina exempel på kreativ stengalenskap, Gunilla! Hoppas det är många som blir inspirerade av din trädgård. Såna härliga stenbumlingar gör ju den futtigaste mossa till en skönhetsupplevelse. För att inte tala om ormbunkarna och prydnadsgräset. Fantastiskt vackert! bravo.gif

Ankis röda granit är också imponerande snyggt hoppusslad. Åland brukar bjuda på den varma färgtonen. I skivor! Passar perfekt till solnedgångar över havet.

Jag har också lagt sten, både kullersten, smågatsten och flata oregelbundna plattor av sprängsten. Själv. Det är roligt, speciellt att lägga kullersten! En del syns på min hemsida. Underlaget för kullerstenen och smågatstenen är minst 20 cm krossgrus (packat med "padda") och överst grov sand + stenmjöl. Ingen markväv. Inga rotogräs har dykt upp, men en hel del stor blåklocka, björkplantor, en och annan lupin... Borde väl sopa oftare? Men blåklockorna är så vackra.

Gunilla T
CITAT (Fågelvägen @ 27-08-2008, 11:44) *
Verkligt fina exempel på kreativ stengalenskap, Gunilla! Hoppas det är många som blir inspirerade av din trädgård. Såna härliga stenbumlingar gör ju den futtigaste mossa till en skönhetsupplevelse. För att inte tala om ormbunkarna och prydnadsgräset. Fantastiskt vackert! bravo.gif

Ankis röda granit är också imponerande snyggt hoppusslad. Åland brukar bjuda på den varma färgtonen. I skivor! Passar perfekt till solnedgångar över havet.

Jag har också lagt sten, både kullersten, smågatsten och flata oregelbundna plattor av sprängsten. Själv. Det är roligt, speciellt att lägga kullersten! En del syns på min hemsida. Underlaget för kullerstenen och smågatstenen är minst 20 cm krossgrus (packat med "padda") och överst grov sand + stenmjöl. Ingen markväv. Inga rotogräs har dykt upp, men en hel del stor blåklocka, björkplantor, en och annan lupin... Borde väl sopa oftare? Men blåklockorna är så vackra.

Det tycks finnas fler som är lite stengalna!...har kikat på din hemsida - jättesnyggt gjort! Smågatsten är bara så vackert men är lite svårare att lägga än kullersten men vad snyggt du gjort det!

Ser ut som om även du gillar lite striktare former i trädgården - smakfullt är det. Skulle gärna besöka din trädgård någon gång..
Viburnum
Men gud vad duktiga ni är! Jag har verkligen fått inspiration!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon