jenalsam
Hej på er!

Jag håller på att anlägga en rabatt med rhododendron, azaleor, hortensia och magnolia. Så nu vill jag ha några perenner till detta. Finns det någon som har tips på perenner som vill ha det lite surt?

Jenny
Nutten
Ljung, anemon, hasselört, bergenia, ormbunkar, sockblomma, julros, skuggröna, flox, primula, lungört, Thalictrum, treblad, förgätmigej och gentiana är alla växter som fungerar bra i surjordssammanhang smile.gif

Glöm dessutom inte bort lökarna! Ramslök, hundtandslilja, kungsängslilja är några av de som gärna står i sur jord.
kerstin z5-6
Blå bergvallmo, laugh.gif
jenalsam
Tack! Nu skall det shoppas...

Jenny
Blomstertanten
unsure.gif
Jag som trodde julrosor ville ha kalkrikt och inte surjord!

Har jag fel ?
Nutten
CITAT
trodde julrosor ville ha kalkrikt och inte surjord!

Jo, de flesta julrosor trivs allra bäst i kalkhaltiga jordar, men det finns de som ex H. orientalis som inte kräver så mycket kalk och blir fina även i sura jordar. De flesta hybrider har jag dessutom för mig klarar av surjordar utan några problem smile.gif
Ingo
Som marktäckare i surjord funkar även amerikanskt hönsbär, gullgröna och bronskotula...att den senare skulle tåla surjord står i o f s inte i några böcker men jag har en planta hemma som uppenbarligen inte är läskunnig utan brer ut sig som 17 i sån jord! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon