vanjalarsa
skrev för en tid sedan och frågade om bokharabinda. Fick många bra svar och jättefina bilder.

NU har jag upptäckt att det finns två varianter av bokharabinda,den ena kallas silverregn på svenska och är härdigare än den andra sorten.

Någon som vet mer?

mvh vanjalarsa
HelenJ
Jag satte ett silverregn i våras (maj) och den växer som om den fick betalt för det! Ungefär 4 meter hittills i sommar, nästan varje dag får jag gå och binda/slingra fast topparna. Jag vet inte hur lång tid det kommer att ta innan den blommar, men redan nu är den ju ett smycke med sin frodiga grönska.
Jag bor i zon 2 (3) och plantan står i söderläge.
Aqvakul
Hade ingen aning om att det fanns två sorter. Försökt luska runt, men blir inte mycket klokare. Misstänker att skillnaderna inte är så stora. Tycker absolut att alla som har plats ska ha en bokharabinda.
Boxer
Enligt SKUD, är silverregn en sort.

Fallopia baldschuanica bokharabinda

Fallopia baldschuanica 'Aubertii' silverregn

Bokharabinda har mer rosatonade blommor.
Felicia M
Nu har jag äntligen slagit till på en bokharabinda! Rea på Plantagen och nu kunde jag inte hålla mig längre. laugh.gif

Så nu står den där i trädgården i sin kruka. Jag har litet svårt att bestämma mig för var jag skall sätta den... finns flera ställen där det vore snyggt... borde ha köpt fler... men å andra sidan köpte jag pipranka och clematis också whistling.gif så det kommer väl (förhoppningsvis!) klänga både litet här och där ändå...
Aqvakul
Bokharabindan kommer att fylla ut! giggle.gif
Felicia M
Haha! Ja det hoppas jag! biggrin.gif

Jag tycker det är urläckert med klängväxter och skulle väl klä in hela huset giggle.gif om inte maken var så rädd om fasaden... ja, okej, det är jag också... litet.
vanjalarsa
kul att fler än jag har förälskat sig i bokharabinda!
Jag tror att den som kallas silverregn är härdigare än den andra varianten.
hoppas att vi lyckas med våra "klängisar "....

mvh Vanjalarsa "
Cilla
Jag gillar också bokharabindan, som jag tror är den starkast växande klätterväxten vi har i Sverige för många zoner. Bokharabindan vill ha sol för att blomma, men också om den inte får det växer den villigt om än dock med betydligt färre eller mindre blomklasar. Ställer man den i lite torrt läge och glömmer att vattna får man höstfärger, fina sådana, redan på sensommaren (fast just detta är fult i mångas ögon).

Några klematisar vill också ha sol för att blomma, medan andra som t ex alpvarianterna kan blomma bra i mindre sol. Piprankan däremot, den vill helst ha skuggigt. Det tar några år innan den sätter fart, men då gör den det med besked och den är av de du köpte den mest ivriga att få slingra sig runt något rätt upp. Sätter man ett kraftigt och hållbart snöre för varje ranka slingrar den sig hårt om detta. Sätter man den i ett träd kan den ganska lätt skugga trädet så att det inte blir så mycket träd kvar. Kollar man noga så kommer piprankan också med fascinerande blommor efter en tid.

Felicia M
Tack Cilla för bra tips! Och fina bilder - vilka märkliga blommor piprankan har, hade jag ingen aning om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon