S.Johansson
Hejsan alla ni som läser detta smile.gif

Vi ska lägga grus eller sten runt huset för att skydda putsen från jord och lera vid regn(nymålat).
Huset står på en betongplatta och kallas för "flytande grund" (ingen aning vad det innebär confused.gif ).
det enda jag vet är att det är lera/jord runt hela huset.

men min fråga till er alla är hur man ska gå tillväga med allt

ska man ha markduk? om hur gör man ?

vad ska man ha för sten/grus? rekomendationer?

behöver man gräva bort mycket ? 5 cm eller 50 cm

ska man kanske dränera sammtidigt ? vet inte om man dränerar hus med flytande grund

alla tips är av värde eftersom man är lite av en nybörjare på detta dunno.gif .

så här ser det ut idag

[attachment=23220:grunden.jpg]

Mvh S.Johansson
Sussie F-Flower
Hej Johansson och välkommen hit!

Tyvärr har inte jag någon kunskap i detta ämne men här finns så många bygg och dräneringskunniga så du får nog snart hjälp ska du se...

Mvh. Sussie.
uno
När byggdes huset? Generellt kan man väl säga att dräningen bör göras om efter så där en 25 år beror en aning på vad det är för markmaterial runt huset. Tag bort ytmaterial ca 10 cm djup och ca 60 cm brett.
Lägg på en geotexduk och fyll på med singel. I singeln kan ni lägga kullerstenar och skifferstenar i ett trevligt "mönster" det bryter av grusytan på ett trevligt sätt.
S.Johansson
CITAT (uno @ 27-08-2008, 03:08) *
När byggdes huset? Generellt kan man väl säga att dräningen bör göras om efter så där en 25 år beror en aning på vad det är för markmaterial runt huset. Tag bort ytmaterial ca 10 cm djup och ca 60 cm brett.
Lägg på en geotexduk och fyll på med singel. I singeln kan ni lägga kullerstenar och skifferstenar i ett trevligt "mönster" det bryter av grusytan på ett trevligt sätt.

huset är byggt 1978 så då borde man passa på att dränera samtidigt då.
Men då kommer nästa fråga direkt hur mycket ska man gräva bort vid dränering och vad ska man ha för material runt
uno
CITAT (S.Johansson @ 27-08-2008, 07:17) *
huset är byggt 1978 så då borde man passa på att dränera samtidigt då.
Men då kommer nästa fråga direkt hur mycket ska man gräva bort vid dränering och vad ska man ha för material runt

Tänker ni verkligen dränera själv, det är väl ett styvt jobb. Fråga några dräneringsföretag om pris och vad som ingår i priset. Därefter ser ni om det är värt mödan.

Kompisen dränerade själv, aldrig en gång till var hans svar till mig när det var dags att dränera om.

Prisexempet: Mitt hus har källare. Jag dränerade 2005 om en del av huset 17 meter. Allt arbete inkl. material kostade 20.000:-
Sussie F-Flower
Hej igen Johansson!

Jag har tagit reda på vad "flytande grund" innebär. Eller rättare sagt min svärson, som är betong-lärling, hjälpte mig att ta reda på det.
Kunde inte låta bli då jag blev så nyfiken...

Kan säga att det var inte såå många inom betongbranschen som kunde förklara vad det var, trots att flera kände igen "flytande grund".

Svaret på frågan "Vad menas med en flytande grund?" från den kunnige betongarbetaren löd:
"-När man bedömer att underlaget inte kommer att medföra sättningar kan man istället för att gräva till fast mark, gjuta en."

Min svärson trodde att det var "jäääkligt" bra!

(och jag har inte en susning... whist.gif )
dnl
Ska du anlägga en uteplatts, plattgång eller en grusgång? Så rekomenderar jag att man gräver ur minst 30 cm jord för att få ett bra resultat på arbetet. Alltså ickekörbar yta: duk mot jorden sedan 13 cm 0-18 grus (ska paddas), 2 cm flis och sedan 5cm platta sopa sedan stenmjöl mellan plattorna. Ska man ha en körbar (uppfart/parkering) yta så rek jag att man gräver minst 40cm.

Eller ska du bara ha en plattrad mot huset så rek jag 35*35 platta som skvättskydd runt huset så behöver du inte vara så jävla noga, då räcker det att gräva bort lite jord och lägga plattorna på flis.
uno
CITAT (dnl @ 30-08-2008, 01:11) *
Ska du anlägga en uteplatts, plattgång eller en grusgång? Så rekomenderar jag att man gräver ur minst 30 cm jord för att få ett bra resultat på arbetet. Alltså ickekörbar yta: duk mot jorden sedan 13 cm 0-18 grus (ska paddas), 2 cm flis och sedan 5cm platta sopa sedan stenmjöl mellan plattorna. Ska man ha en körbar (uppfart/parkering) yta så rek jag att man gräver minst 40cm.

Eller ska du bara ha en plattrad mot huset så rek jag 35*35 platta som skvättskydd runt huset så behöver du inte vara så jävla noga, då räcker det att gräva bort lite jord och lägga plattorna på flis.

Och det tycker Du blir snyggt, med betongplattor runt huset?
S.Johansson
CITAT (Sussie F-Flower @ 29-08-2008, 00:01) *
Hej igen Johansson!

Jag har tagit reda på vad "flytande grund" innebär. Eller rättare sagt min svärson, som är betong-lärling, hjälpte mig att ta reda på det.
Kunde inte låta bli då jag blev så nyfiken...

Kan säga att det var inte såå många inom betongbranschen som kunde förklara vad det var, trots att flera kände igen "flytande grund".

Svaret på frågan "Vad menas med en flytande grund?" från den kunnige betongarbetaren löd:
"-När man bedömer att underlaget inte kommer att medföra sättningar kan man istället för att gräva till fast mark, gjuta en."

Min svärson trodde att det var "jäääkligt" bra!

(och jag har inte en susning... whist.gif )

jag tror att det stämmer för det är bara lös jord och lera överallt happy.gif
S.Johansson
CITAT (dnl @ 30-08-2008, 01:11) *

det som vi ska göra är att fixa en 20-50 cm bred grusbädd runt huset för att skydda putsen not fukt och lera.

har funderat enhel del på detta och snart kommer gruset som vi ska ha och det jag kommit fram till blir nog att gräva ca 10 cm djupt och 40 cm brett och sedan använda markduk,sand och grus.

mvh s.johansson
S.Johansson
CITAT (uno @ 27-08-2008, 11:43) *
Tänker ni verkligen dränera själv, det är väl ett styvt jobb. Fråga några dräneringsföretag om pris och vad som ingår i priset. Därefter ser ni om det är värt mödan.

Kompisen dränerade själv, aldrig en gång till var hans svar till mig när det var dags att dränera om.

Prisexempet: Mitt hus har källare. Jag dränerade 2005 om en del av huset 17 meter. Allt arbete inkl. material kostade 20.000:-

hej uno
vi har ingen källare och grunden är inte så djup så frågan är behöver man dränera.

dnl
CITAT (uno @ 30-08-2008, 04:07) *
Och det tycker Du blir snyggt, med betongplattor runt huset?

LÄS gärna inlägget innan du svarar!, var står det att jag tycker han ska köpa betongplatta?.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon