snillan
25-08-2008, 20:17
Hej, jag har ett olivträd som jag köpte förra sommaren, det fick övervintra inne och tappade ganska många blad och blev ganska kalt längst in på grenarna, nu har det stått ute hela sommaren och har fått många nya friska blad och ser ut att må riktigt bra tyvärr har det blivit väldigt yvigt med långa grenar där de friska bladen sitter längst ut och sedan är det kalare längst in på grenarna.
Vad gör jag , skall jag klippa grenarna och då tappa de fina nya skotten eller ska jag låta det vara yvigt, jag är rädd att trädet dör om det bara blir det kalare delarna kvar av grenarna.
Om jag klipper hur gör jag då för att använda det bortklippta delarna som sticklingar ?
Snillan
Alexander-VG-zon3
25-08-2008, 20:31
du kan toppa in grenarna till hälften , klipp ovanför ett bladpar . du kan även klippa bort det som är dött . och nu till vintern så föreslår jag att du övervintrar det kallt-svalt och ljust en temp på 0c +10c är idealiskt för en oliv efter att det har varit ute i ett par frostnätter som främjar till bra blomning .
snillan
26-08-2008, 19:15
Tack för ditt svar Flaxx, jag har tyvärr inget svalt och ljust ställe att övervintra på, det enda svala jag har är matkällaren men där är det helt mörkt............brukar övervintra pelargonerna där och det går faktiskt bra. Förslag på bästa möjliga sätt att övervintra när jag bara kan erbjuda, svalt och mörkt, eller ljust och rumsvärme ??
Alexander-VG-zon3
26-08-2008, 19:29
rumsvärme trivs dom inte i . hur svalt är det där det är mörkt ?
snillan
26-08-2008, 19:44
Jag vet inte helt säkert men det kan nog gå ner till mellan+5 - +15 grader beroende på utetemperatur.
Förra vintern lät jag det stå inne i vårt matrum, framför en balkongdörr som är gammal och dragig, så där blir det kanske lite svalare förhoppningsvis än vår normala rumstemperatur.
snillan
Alexander-VG-zon3
26-08-2008, 20:41
jag hade hellre ställt den där det är svalt och mörkt . har du den dessutom ute tills det blir frost så får den vila ute plus ställas svalt och mörkt . är det under +10c så tål den att stå mörkt . men bor du bara milt så kan du ju ha den ute under flera dagar under vintern .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.