Hej
Detta är säkert ogräs, men behöver bli säker. Och ni brukar ju vara duktiga på sånt.
Mvh Tepa
1:an, 3:an och 5:an är jag ganska säker på att jag känner igen som ”ogräs”. I alla fall rensar jag bort ”massor” av sådana.
2:an och 4:an är jag mer osäker på.
/Anki
Christer i Falköping
26-08-2008, 08:00
Femman är någon form av potentilla tror jag, så det är inget ogräs. Ettan tror jag är den vilda nejlikroten, tvåan vete katten. Trean kan vara blodrot, växer vild här och var i landet, räknas till ogräsen. Fyran ser ut som en liten plister kanske?
Christer.
Åsa, mälardalen zon 2
26-08-2008, 08:03
3:an tycker jag ser ut som en rosett av revsmörblomma.
Christer i Falköping
26-08-2008, 08:05
Är inte bladen mer flikiga på revsmörblomman? Får gå ut och kolla i trädgården. I vilket fall är det ett ogräs.
Christer.
Skruttis
28-08-2008, 08:33
4:an ser ut som mina självsådda malvor som dyker upp lite varstans.
5:an påminner om smultron.
Hej
Tack Skruttis. Tvåan och fyran är inte bortrensade. De andra är kastade. Smultron eller inte. Kan nog inte vara smultron, men bladen är nog faktiskt lika. Den är alldeles för stor. Fick med jorden smultron tidigare när jag fick växter av min granne, men dom rensade jag nog bort. Dessa ogräs är inte i samma land, flera flera meter ifrån. Ska kolla på malvan. Vilken sorts malva är det som har självsått sig hos dig ? Domhär bladen liknar inte mina malvaplantor. Det är den vanligaste malvan jag har, vad den nu heter...
Hälsn Tepa
Ingrid Zon3
28-08-2008, 22:15
Blir lite fundersam men det kanske är numreringen det hänger på. Jag numrerar:
1 2
3 4
5
och gissar då att både 1 och 3 är revsmörblomma, 2 är löktrav (årets fröer som grott), ogräs för mig.
4 skulle kunna vara myskmalva, och då får du bestämma själv om det är ogräs eller ej.
5 går jag bet på.
(Men visst kan potentilla vara ogräs! P. reptans = revfingerört breder ut sig hejdlöst.)
Ser ingen nejlikrot, de nedersta bladen på den brukar inte vara lika flikiga som de högre upp.
Skruttis
30-08-2008, 13:40
CITAT (tepa @ 28-08-2008, 21:23)

Hej
Tack Skruttis. Tvåan och fyran är inte bortrensade. De andra är kastade. Smultron eller inte. Kan nog inte vara smultron, men bladen är nog faktiskt lika. Den är alldeles för stor. Fick med jorden smultron tidigare när jag fick växter av min granne, men dom rensade jag nog bort. Dessa ogräs är inte i samma land, flera flera meter ifrån. Ska kolla på malvan. Vilken sorts malva är det som har självsått sig hos dig ? Domhär bladen liknar inte mina malvaplantor. Det är den vanligaste malvan jag har, vad den nu heter...
Hälsn Tepa
Jag har tyvärr inte kvar de ursprungliga plantorna och mina anteckningar är ibland lite bristfälliga. Efter lite letande verkar det i alla fall som att det var en Sommarmalva jag hade.
Det roliga är att fyra år efter att jag grävt upp plantorna fortfarande får självsådda exemplar. Svårodlad verkar den inte vara.
Får samma problem med tagetes och strandkrassing... (om man nu ska se just dem som problem - de går ju att flytta)
Ciczi
Tepa, Malvan har mycket rundare blad när de är små än när de är vuxna. Det har mina i alla fall. Jag har myskmalva som frösår sig lite här och där. De blir ganska stora på bara en säsong.
//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.