Vi har hittat en plastkompost som följde med huset vi köpte i fjol och skulle vilja sätta igång den. Hur gör vi bäst? Vad skall vi ha i? Den skall stå utomhus.
Alla tips välkomna!
Ingrid på Västkusten
07-09-2003, 12:01
I botten har jag ltie kvistar alltid - och kanske lite jord/löv. Sean är det bara tuta å köra - bra är att få lite gammel kompost av en granne samt lite kompostmask. Antar det är en hushållskompost? Kolla om det är galler i botten - om inte så är det trädgårdskompost som gäller.
Tänk på att ni behövr ha täckmaterial under vintern så lagra på Er ordentlgt med LÖV i höst - i brist på löv kan man täcka med tidningar i starten. Fjuttar gör den efter ett tag ;-) prova en sväng med gräsklipp och köksavfall så får Ni se ;-))
Hälsar ingrid
Ok! Skall se om nät finns. Om inte, kan man bara slänga trädgårdsavfall då? Aldrig haft en kompost förut

!
Löv har vi väldigt gott om, ena grannen har gigantiska bokar och kastanjeträd som släpper en hel hög på oss varje höst! Vår magnolia tycks älska lövtäcket runt fötterna (som får ligga och självmultna) och är således en av de största jag sett!

Så löv har vi i alla fall!
Går det att ta lite jord från en komposthög på friland och blanda i som hjälp på traven också? Det torde välan finnas kompostmask i den med?
Ja, det skall faktiskt bli riktigt spännande, men jag är rätt lättroad ibland!
Tack för tips!
Ingrid på Västkusten
07-09-2003, 15:35
Om inget nät så försök sätta dit ett så komposten blir råttsäker annars är det enbart trädgård som går dit.
Jaaa - har Du ingen granne med mask/kompost så går det bra att ta lite jord - fast kompostmask är ett speciellt släkte det - det är små lite rödatiga maskar och tne alls lik den vanliga bjässedaggmasken! Kikar Du i t ex tidningen Land så finns det mask på postorder,
löven låter så bra så bra :-))
Hälsar ingrid
Aha, specialmaskar, där ser man!

Skall undersöka saken!
Tack för goda råd! Snart surrar det av liv i kompostbingen!
Hoppas jag.....
Eva i Västerås
10-09-2003, 12:45
Strunta i mask på postorder. Efter några månader så finns dom där i alla fall.
Om du nu vill skynda på processen lite, så finns det säkert någon i omgivningen som har kompost sedan några år. Några spadar gammal kompost ger hela det fantastiska mikrolivet som gör jord av skräpet, inte bara mask. Fixa detta nu, innan kylan dämpar aktiviteten på komposten.
Men dessa organismer, liksom maskarna, finns också i lövmull under träd och överallt i jorden, så det är bara att starta. Det kommer igång, fast det kanske går lite långsammare i början. Lägg inte i något kött- eller fiskavfall förrän du ser att det kommit igång riktigt, det kan hinna börja lukta.
Det finns bra kompostböcker (att läsa, inte kompostera...) och sedan kan man söka på nätet. Det finns hur mycket information som helst.
CITAT (Eva i Västerås @ 10-09-2003, 13:45)
Strunta i mask på postorder. Efter några månader så finns dom där i alla fall.
Om du nu vill skynda på processen lite, så finns det säkert någon i omgivningen som har kompost sedan några år. Några spadar gammal kompost ger hela det fantastiska mikrolivet som gör jord av skräpet, inte bara mask. Fixa detta nu, innan kylan dämpar aktiviteten på komposten.
Men dessa organismer, liksom maskarna, finns också i lövmull under träd och överallt i jorden, så det är bara att starta. Det kommer igång, fast det kanske går lite långsammare i början. Lägg inte i något kött- eller fiskavfall förrän du ser att det kommit igång riktigt, det kan hinna börja lukta.
Det finns bra kompostböcker (att läsa, inte kompostera...) och sedan kan man söka på nätet. Det finns hur mycket information som helst.
Där ser man. Jag startade min kompost med gammal jord, lite grönt och 1/2 kg köttfärs väl täckt. Så fick jag lära mig.
Ingrid på Västkusten
11-09-2003, 08:31
Den var ju JÄTTEKUL å BRA Uno!!!
Här har jag aldrig sett den däringa röda lilla masken i jorden - det är mestadels andra arter utav daggmask som finns här. Iofs finns det inga dåliga daggmaskar :-D men faktum är att den där lilla röda är en hemskt effektiv lite rackare!
Hälsar Ingrid
Eva i Västerås
11-09-2003, 11:38
Ja, inte vet jag var maskarna kom ifrån, men jag har fullt i min kompost, utan att ha fyllt på mer än halvförmultnade löv och lite jord när jag startade upp den.
Dom kanske finns, men inte så många, förrän dom känner den mumsiga lukten av en nylagd kompost. Då samlar dom ihop hela släkten och flyttar in.
Hur man startar kompost finns nog lika många varianter på som det finns "experter". Jag beskrev bara det jag fick lära mig...
En sak som jag har svårt att komma ifrån, det är att OM jag lägger i kött- eller fiskrester, så blir det nästan alltid spyflugor. Det spelar ingen roll hur väl jag rör om och täcker med strö, några fulingar dyker upp efter någon vecka.
Omrört och vältäckt ger färre flugor, men någon enstaka blir det.
Gossen Ruda
11-09-2003, 19:35
Flugor har ett väldigt bra luktsinne så att täcka hjälper inte. Däremot så vet jag inte om dom klarar av att krypa ner för att lägga ägg. Det är larverna som är det stora problemet.
Daggmaskar är ofta ute på sightseeing på natten, kanske är gräset grönare en bit bort. En del maskar kryper gärna upp i träd t.ex och kan hittas uppe i trädkronorna. Vet inte om dom kan lukta sig till en mumsig kompost men förr eller senare är dom där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.