Full version: Härdiga Austinrosor
m_arle
Hej! Jag är ny här på forumet! Jag bor utanför Umeå och det är ju zon 5. Jag har drabbats av viruset. Det blir fler och fler rosor i trädgården. Jag förstår inte hur det går till??? Dom måste ju spontant skapa släcktingar som poppar upp här och var i trädgården. confused.gif

Jag undrar vilka Austinrosor som verkar härdigast och bäst enligt era erfarenheter?

/marle
Kajsa
Välkommen i rosträsket ! Dessa 4 st Austin finns i WIJ/ Trädgård i Ockelbo, zon 5
så dom bör du kunna ha.

Leander, här blir den ca 2 m

Graham Thomas, ca 1.5 m här i zon 3 - 4

Mary Rose, en stor favorit här har 5 st, blir stadiga buskar som aldrig fryser, ca 1.5 m

Crown Princess Margareta, blir ca 1.5 m

Tror du också kan prova klätterrosen Constance Spry, mycket tuff. Winchester Cathedral en vit liten buskros likaså. James Galway blir en mycket kraftig ros här, den tror jag också är värd att prova. Dessa andra finns på bild i mitt album/Austinrosor. Annars kan du fråga på dom plantskolor du har i trakten, dom måste veta.
Ezereht
Hej! En till i Umeå *hurrah* biggrin.gif Vad har du för rosor? Jag är också sååååååååå sugen på att beställa lite austinrosor, men kan inte bestämma mig för om jag ska göra det i höst eller till våren.
Hade tänkt Crown princess margaretha och kanske nån fler.

m_arle
Jag har mest Floribundor och Tehybrider för att jag tyckte att dom var finast. Jag tycker inte heller om rosor som blir för stora buskar. Jag har 6st Kanadensiska rosor, två Austin och en White New Dawn.

Floribundorna och Tehybriderna fryser ner och dör allt eftersom tyvärr! En del av dom klarar sig hyfsat så jag har inte gett upp på dom än.

/marle
AnnammA
Välkommen till rosträsket!!!

Från en annan som också är långt nere i dyn...
Kajsa
m arle
Inom gruppen Floribunda finns en hel del zon 5 rosor
Kirsten Poulsen, Jan Spek, Europeana, Rödhätte, Lichterloh, Allotria, Nina Weibull.

Lions Rose, ny Kordes ros 2002 testas på WIJ, zon 5 också en Floribunda. Finns hos Flora Linnea.
En ros jag har många av, den verkar helt frisk, blir ca 1 m.

Dom röda av dessa Floribunda rosorna kan få mycket svartfläck i min zon, men det lär vara bättre norr över.
Jan Spek, gul en favorit som är mycket frisk. Du hittar rosorna i album/Floribunda.

Av Tehybriderna, Summer Holiday och Mme A. Meilland
Av Kanadarosorna blir Morden Sunrise mer som en rabattros, mycket vacker i gul/orange
I gruppen Moderna Buskrosor finns en pärla som gillas i alla läger, Bonica 82, eller Sommerwind och Feurwerk, härliga sorter och zon 5

Jo, jag har en del dåliga erfarenheter av att plantera Austinrosor här på hösten i zon 3 - 4 och med tanke på hur dyra dom rosorna är så vänta till våren.
m_arle
Jag har en del Floribundarosor men dom har inte utvecklat sig så bra.

Jag har provat Carl Philip, Astrid Lingren, Europeana, Nina Weibull och Allotria. Allotria är ny för i år och Carl Philip är död, alltså rosen.

Jag har provat en hel del Tehybrider och jag har även Mme A. Meilland(Peace) en som har dött och en är från i år.

Morden Sunrise har jag också två st av men dom är nya för i år.

/marle
Thé
Det står i LÅG att vissa tehybrider inte blir mer än två år gamla i kallt klimat, så det kanske är normalt att de dör? Men tråkigt, förstås...
Ezereht
Har du testat Nostalgie? Den stod jag och dreglade över på Hanskkogs i dag, vilket exemplar dom hade..

OCh nån som hette Lydia som också var jättefin.
m_arle
Nostalgi har jag inte provat men jag har många gånger funderat på att köpa den.

Lydia vet jag inte vad det är för någon. Är det en tehybrid?

/marle
Ezereht
Lydia (om det nu var så den hette) stod bland buskrosorna, nånstans i närheten av Westerland och Cuthbert grant tror jag. Jag har funderat lite på dom två med. Men nu blir det inga butiksköpta rosor i höst har jag bestämt mig, bara de jag hoppas Svennis håller vid liv åt mig för höstplantering.

Kan ha varit den här:
http://www.helpmefind.com/plant/pl.php?n=3945

Jag var och köpte boken Rosor för nordiska trädgårdar, buskrosordelen istället. Den är rätt dyr så det får väl vara för månadens ros-budget. Ska koka te och kura ihop mig i hammocken och bläddra bland alla fina bilder.

Har grävt ut en av mina rabatter i dag i alla fall, så nu finns det plats för lite mer smile.gif

M arle, vilka kanadensare har du, och vilka engelska rosor?
ingrids
Vill bara säga en liten sak om VIJ trädgårdar, de har pysslat en hel del med upphöjda bäddar och annat för att odla det de odlar i den zon de gör det just i rosträdgården. Är det någon mer än jag som läst en artikel i trädgård i norr just om hur man får lite petigare rosor att överleva över sin vanliga zongräns? Jag minns ju aldrig riktigt var jag läser saker men jag är rätt säker att det var där och inte i hemträdgården.
susehn
Hej och välkommen med! flirting.gif

Vad trevligt med fler deltagare här norrifrån! Och dessutom en Austin fanatiker, jättekul!
Jag bor på andra sidan pölen, alltså Vasatrakten, och där har följande Austinrosor övervintrat :
Mary Rose, L.D.Braitwaite, Winchester Cathedral, , William Shakespeare, Crown Princess Margarethe, Tess of the d`Urbervilles, Thomas Graham, Crocus Rose, och i våras beställde jag följande som verkar trivas helt ok i vårt klimat: Geoff Hamilton, Charles Austin, Benjamin Britten, Coniston, Lady Emma Hamilton och Summer Song.

Många att välja på, men alla lika underbara! Hälsn Sus yahoo.gif
m_arle
De kanadensare jag har är:

Två Morden Sunrise, Två Hope For Humanity, En Morden Fireglow och en Adelain Hoodless.

Austinrosor:

Jag har haft en Molineux men den dog första vintern och jag har en Winchester Cathedral som har klarat en vinter.

marle
Ezereht
Summer Song är ju bara sååååååååå fin. Hoppas den övervintrar i Vasa då biggrin.gif

m arle, har din adeladie hoodless blivit en ordentlig buske? Min har jättefina blommor men är ganska tanig. Iofs första året.
Hope for humanity, är den röd eller jättemörkt röd? Vad tycker du om dem?
Har din fireglow gått bra, eller har den fått svartfläck?

Sunrise har jag också, den ser buskig och fin ut, kan inte tänka mig jag blir besviken på den biggrin.gif I looove it. Men den har blommat lite snålt nu första året... haha här har man inget tålamod vettu.

Jag har upphöjda bäddar, mest för det är dålig jord och så har det bara blivit så. Men vindskydd skulle säkert vara bra, blåsigt här vid Nydalasjön.
m_arle
Min Adelain Hoodless är ny för i år och har inte hunnit bli så stor. Alla mina kanadensare är från denna sommar utom en Hope For Humanity som jag planterade förra sommaren.

Hope For Humanity är den Kanadensare jag har som har dom finaste blommorna enligt min smak. Riktigt röda, ingen dragning åt rosa eller lila, bara mörk röd är den.

Morden Fireglow och Adelain Hoodless köpte jag ganska sent på säsongen. Dom hade redan svartfläcksjuka när jag planterade den. Det jag har förstått är ju att det inte är så mycket problem med svartfläcksjuka, rosrost och mjöldagg här uppe hos oss. Alltid någon fördel med att bo hyfsat långt norr ut. De rosor som varit sjuka när jag planterade dom har aldrig visat några sjukdomstendenser efter första vintern. Man kan ju alltid hoppas att det fortsätter med den trenden.

Jag har inte povat med upphöjda bäddar än men jag har jordförbättrat en hel del där jag ska plantera rosor. Nu har jag gjort iordning en upphöjd rabatt där jag skall plantera en del rosor till våren. Det blir nog några Austin, Tehybrider, Floribundor och någon polyantaros. Kanske en Rosa Foetida Bicolor.

Jag är av den uppfattningen att kanadensarna klarar sig bra utan upphöjda rabatter även i min zon. Dom växer kanske ännu bättre och frodigare med bättre jord i upphöjda rabatter.

/marle
m_arle
Susehn när du säger att dina Austin har övervintrat. Hur mycket frös dom ned? Ända till marknivå eller?

Roligt att du provar så många Austin det blir kul att höra hur det går framöver.

Jag är väldigt sugen på många Austin tex verkar ju Lady Emma Hamilton, Summer Song och Pat Austin väldigt intressant. Jag gillar färgen orange på blommor men jag har inte läst något om vinterhärdigheten på dessa tre.

Är lite trött på att rosorna dör under vintern och även om dom klarar sig men fryser ner mycket så kommer ju blommningen så sent. Därför vill jag i första hand försöka med rosor som omtalas som härdigare än zonangivelsen antyder.

/marle
susehn
Hej igen!

Mary Rose, som är den äldsta av dem, fryser inte ner så mycket , kan bero på att hon står där vi brukar skotta mestadelen snö...de övriga ca hälften, MEN det ska tilläggas att jag har STOORA problem med harskador, så det är lite svårt att säga om köld eller hartänder tar mest...hur som helst så ni har helt rätt i att de kommer sent, men man är SÅÅÅÅ saligt glad för varje knopp och blomma, att det gör ingenting! Just nu är de jättefina och så är det nattfrostvarning i helgen, man kan ju bli ½-fnoskig för mindre!!!!! -cry-.gif

Joo, Summer Song är vacker, men det är tyvärr också den som kom i gång sämst, ska försöka sköta bättre om den i vår om den klarar sig.... En miss jag gjorde var att plantera Benjamin Britten i för mycket sol, den är underbart vacker, men får tyvärr bruna fläckar på blombladen av solen. Glömde förresten bort Leander i min Austinuppräkning. tummenupp.gif
Jag är också vansinnigt svag för gyllene rosor, de får gärna ha "glöd", alltså tex en mörkare mittfärg som ger mer liv till rosen, som tex Lady Emma Hamilton, en helt underbar ros!

Det är inte mer än 100 km till Blomqvist plantskola härifrån, så det har blivit en hel del kanadensiska rosor också, nu senaste resan köptes Prairie Princess och Felix Leclerc. Är jättebesviken på min Fireglow, den hinner ju aldrig slå ut förrän knoppen trillar av! Däremot gillar jag också de helröda, som just Hope for Humanity, Cuthbert Grant och Alexander McKenzie mfl.

Svennis klagar alltid på mina långa skriverier, så jag får väl sluta nu innan det blir flersidig uppsats...
häln. Sus giggle.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon