Vi ska anlägga en lång rosenrabatt med klätterrosor och buskrosor där det nu står en trasslig djungelaktig häck av död hagtorn och diverse lönnplantor.
Jorden som finns är sandjord, och den måste blandas med annat, förstås. Men överallt där jag läser står det att man ska tillsätta kogödsel och kompost, för att få mullrik jord. Tyvärr har vår väldigt unga kompost inte blivit någon kompost ännu. Finns det något att köpa som kan ersätta kompostjord? Barkmull? Eller räcker det att blanda kogödsel i vår sandjord? Det blir förskräckligt dyrt att köpa rosjord, men måste man så måste man. Jag vill ha fina rosor.
Lena i Torslanda
26-08-2008, 12:18
Barkmull är jättebra att blanda i befintlig jord tillsammans med gödsel. Jag har ingen erfarenhet av sandjord, har lera hos mig, men jag vet många sandodlare som kör det konceptet. Det är kanon även för lera - det vet jag.
Själv använder jag den billiga plantjorden för att fylla ut och få lite bättre mullhalt. Tillsammans med kodynga, gårdsjorden och kompost (om jag har) verkar fungera finfint!
Så den billiga plantjorden innehåller alltså mull? När man läser om den här på forumet verkar den fullständigt värdelös.
CITAT (Thé @ 26-08-2008, 13:02)

Så den billiga plantjorden innehåller alltså mull? När man läser om den här på forumet verkar den fullständigt värdelös.
Men den torvmullen bryts ned tämligen fort. Har du sandjord, så skulle det vara bra om du kunde få tag i jord med lite lera åt rosorna, men det är ju inte så lätt att köpa.
Jag har näckroslera på påse. Håller barkmullen bättre mullhalt?
ingrids
26-08-2008, 13:58
Njäe det vet jag inte, men jag har förstått det som att barkmullen håller strukturen längre än torvmullen så den lönar sig liksom i längden.
ingrids
26-08-2008, 13:58
ber om ursäkt, dubbelklick.
Jättebra, nu vet jag hur jag ska göra
Nu så här på hösten kanske du har möjlighet att gräva ner både löv och gräsklipp jag brukar göra det när jag gräver nya land/rabatter, slipper liksom omvägen via komposten och två års väntan
tror att det är fiffigt i alla fall
Aqvakul
26-08-2008, 18:29
kogödsel/hästgödsel, löv, "ofärdig kompost" mm
Jan Lindgren
31-08-2008, 16:39
Hej!
Köp grov torv. Den vanliga finmalda bryts ner för snabbt. Ibland kallas den grova torven för stallströ. Har du en torvfabrik i närheten brukar det bli billigare än att köpa sk jord i påse på varuhuset. Torven brukar dessutom vara torr så du slipper släpa hem en massa vatten.
MVH
Jan Lindgren
mimmi 1
01-09-2008, 19:05
CITAT (LasseB @ 26-08-2008, 19:17)

Nu så här på hösten kanske du har möjlighet att gräva ner både löv och gräsklipp jag brukar göra det när jag gräver nya land/rabatter, slipper liksom omvägen via komposten och två års väntan
tror att det är fiffigt i alla fall
Jag undrar om det här med gräsklipp, som så många verkar använda till jordförbättrare... är det inte frö i gräsklipp? så att det kommer upp massor med gräs i rabatterna? eller är det riskfritt??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.