|
Hej
Fick en gammal Krinium av min expertgranne. Den har hon fått ärva av sin moster för länge sen. Någon som har en sån och kan visa bilder ? Helst också med blommor ? Den står nu ute på trappan under tak, har sol på förmiddan. Vill lite veta hur den ska skötas, har förstått att den är ganska ovanlig. Inte mycket kom fram på google om Krinium.
Hälsn Tepa
Hoppsan. Detta borde ha varit under "krukväxter"...
Alexander-VG-zon3
26-08-2008, 11:43
prova istället med Crinum ,, om det är en sådan du har?
det finns en del olika arter . som kräver olika skötsel . min heter Crinum ×powellii - Kalljordskrinum och den går odla ute i sydsverige . min har jag haft nu i 2år ute på friland . dock har den inte blommat än . då odlar man den i väldräneradjord med en lite mer fuktig och näringsrik jord nere vid rötterna , den planteras så halsen kommer ovanjord . sedan är det bra om den täcks mot regn . min kommer snällt tillbaka i maj med en massa nya blad .
dom andra arterna ( alla tål inte att vara ute ) , sköter man så att man övervintrar dom svalt runt +1c +10c och torrt . sedan i feb-mars planterar man om dom i nyjord och sätter dom varmt och ljust sedan i april-juni beroende var man bor kan man sätta ut dom först i halvskugga sedan soligt och varmt . ute ska dom bara torka ut lätt mellan vattningarna ges näring varannan vecka från maj till juli . sedan ska den vara ute tills det blir runt +5c och då ska den även hållas torrare närmre hösten man kommer , sedan tas den in innan frosten kommer .
rätt så lätt skött och vackra blommor min ska ha rosa blommor tror jag .
Tack Flaxss
Jo, det är en Crinum Moorei (Fönsterkrinum). Skulle vara en Amaryllissläkt, sa hon, min granne. Väldigt fina rosa liljelika blommor såg jag att en hade där på google.
Hälsn Tepa
Christer i Falköping
26-08-2008, 12:53
Ledsen, men jag kan inte hitta den cd:n som det finns bilder på min när den blommar. Alla nadra har jag hittat, såg bilder jag inte tittat på under flera år :-) Men du hittar de ju på nätet och Linus har ju beskrivit hur du skall göra med den. Det blir ett stort åbäke med tiden skall du veta. Bildar gärna en massa sidolökar dessutom. Blommorna luktar riktigt gott. Christer.
Alexander-VG-zon3
26-08-2008, 12:59
CITAT (Christer i Falköping @ 26-08-2008, 12:53)  Ledsen, men jag kan inte hitta den cd:n som det finns bilder på min när den blommar. Alla nadra har jag hittat, såg bilder jag inte tittat på under flera år :-) Men du hittar de ju på nätet och Linus har ju beskrivit hur du skall göra med den. Det blir ett stort åbäke med tiden skall du veta. Bildar gärna en massa sidolökar dessutom. Blommorna luktar riktigt gott. Christer. det visste jag inte att dom doftar ,, gör även kalljordkrinumen det ?
Hej
"Blir" ett stort åbäke, Christer? Notera blå tändsticksasken och jämför. Blir den ännu större ? Grannen har flyttat och ska sälja sitt hus (snyft). Dom har redan byggt nytt två kilometer härifrån, så det blir väl inte till att ha lika ofta kontakt. Alltid trevligt när hon tittar in då hon ser mig böka och hålla på i trädgården, och ger mig expertråd. Huset är inte sålt ännu, men hon gav mig några stora krukväxter, som hon inte får plats med i nya huset. Deras barn är utflugna för länge sen, hon är pensionär över sexti. Denna Krinium är jättegammal, ska komma ihåg att fråga nästa gång vi ses hur gammal. De torra bladen slet hon bort. Notera lilla avkomman nere i krukan.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
26-08-2008, 13:49
om dom trivs kan dom bli större än så .
Christer i Falköping
26-08-2008, 14:11
Oh ja, en bit till kan den bli. Sedan kommer ju sidolökarna att växa på och då blir det bredd på den. Men de kan man ju lätt ta bort och ha med som present till någon. Linus, jag har för mig att den kalljordskrinumen jag hade också doftade, fast jag fick ta in min under vintern här i lilla sibirien. Christer.
Glömde ju! Blomstängeln kommer att bli högre än själva växten. Blir lätt övertung då. Men det är det värt! Christer.
Alexander-VG-zon3
26-08-2008, 15:55
hoppas verkligen min vill blomma nästa år!!
Christer i Falköping
26-08-2008, 16:13
Håller tummarna! Christer.
Håll tummarna för mig också, Christer. Att jag lyckas få min att blomma. Enligt grannfrun ska den blomma i november nånting. Jag har lite press på mig nu, så jag inte tar livet av hennes arvegods !
Tepa
Alexander-VG-zon3
26-08-2008, 17:24
CITAT (Christer i Falköping @ 26-08-2008, 16:13)  Håller tummarna! Christer. tack tack  . CITAT (tepa @ 26-08-2008, 16:41)  Håll tummarna för mig också, Christer. Att jag lyckas få min att blomma. Enligt grannfrun ska den blomma i november nånting. Jag har lite press på mig nu, så jag inte tar livet av hennes arvegods !
Tepa jag håller tummarna också
Tack, Flaxss-Linus. Hur har du kommit på din signatur, förresten ?
Tepa
Alexander-VG-zon3
26-08-2008, 20:46
CITAT (tepa @ 26-08-2008, 19:38)  Tack, Flaxss-Linus. Hur har du kommit på din signatur, förresten ?
Tepa menar du mitt nick , Flaxss ? http://en.wikipedia.org/wiki/Flax plus en rolig tvist på slutet . men först så döpte jag min tamråtta till Flaxss av Flax=lin men tyckte det så roligare ut med 2s, och så tyckte jag att lin det passar ju på ett odla forum därför så skrev jag Flax men det hade redan nån, så då tog jag istället som min Tamråtta hette alltså Flaxss .
Flaxss, jo ditt nick menade jag. Hade ingen aning om att lin heter flax på engelska. Det är väl för att ditt riktiga namn är Lin-us då, antar jag...
Mvh Tepa
Alexander-VG-zon3
26-08-2008, 21:18
CITAT (tepa @ 26-08-2008, 21:12)  Flaxss, jo ditt nick menade jag. Hade ingen aning om att lin heter flax på engelska. Det är väl för att ditt riktiga namn är Lin-us då, antar jag...
Mvh Tepa nej ,, men att Linus betyder ''Linfärgat'' har jag för mig på Latin . så visst har jag tänkt till lite.
Christer i Falköping
27-08-2008, 09:15
CITAT (tepa @ 26-08-2008, 17:41)  Håll tummarna för mig också, Christer. Att jag lyckas få min att blomma. Enligt grannfrun ska den blomma i november nånting. Jag har lite press på mig nu, så jag inte tar livet av hennes arvegods !
Tepa Tro mig, de är svåra att ta livet av. Jag vet för jag prövade i Tråvad. Hade rätt många, men de var omöjliga att sälja, hur billiga den än var. Så jag ställde undan dem och lät bli att vattna dem. Gick nog över ett halvår, men de var lika fina ändå :-) Christer.
Tack, Christer. Det var ju riktigt uppmuntrande att höra.
Mvh Tepa
mimmi 1
31-08-2008, 20:43
jag har en kalljords crinium.. fick hjälp med namnet här på forumet.. den luktade jättegott när den blommade.... hade mörkt rosa-lila blommor...
såg ut precis som på din bild, men lägre, när jag plantrade den i kruka i våras...
Nu har jag fått rådet att ta in dom innan frosten kommer, och ställa mörkt och svalt, men torrt, över vintern, och ta fram dem till våren igen... hoppas att jag lyckas, för dom är såå fina!
Är kalljord crinium lika svåra att ta död på som fönster crinium tro?? ;o)
Alexander-VG-zon3
31-08-2008, 22:00
CITAT (mimmi 1 @ 31-08-2008, 20:43)  jag har en kalljords crinium.. fick hjälp med namnet här på forumet.. den luktade jättegott när den blommade.... hade mörkt rosa-lila blommor...
såg ut precis som på din bild, men lägre, när jag plantrade den i kruka i våras...
Nu har jag fått rådet att ta in dom innan frosten kommer, och ställa mörkt och svalt, men torrt, över vintern, och ta fram dem till våren igen... hoppas att jag lyckas, för dom är såå fina!
Är kalljord crinium lika svåra att ta död på som fönster crinium tro?? ;o) kalljordskrinumen är ju den som du kan ha ute om du bor milt och har ett bra läge ,, den ska du ha ute så länge du kan men står den i kruka är den ju känsligare för frost .
mimmi 1
01-09-2008, 12:46
Jag bor inte milt ;o) zon 5-6, kan bli rejält kallt... men jag har iallafall haft mina crinium i krukor, i vårt uterum... och det fryser inte så fort där, så jag har dem väl där så länge som möjligt?? och sedan bär jag in dem, och ner i källaren, där de får stå mörkt fram till i vår då?? och dom ska väl inte ha något vatten alls under vintern?? men ska jag sluta vattna dem redan nu?? så de får börja vissna ner??
Alexander-VG-zon3
01-09-2008, 17:41
CITAT (mimmi 1 @ 01-09-2008, 12:46)  Jag bor inte milt ;o) zon 5-6, kan bli rejält kallt... men jag har iallafall haft mina crinium i krukor, i vårt uterum... och det fryser inte så fort där, så jag har dem väl där så länge som möjligt?? och sedan bär jag in dem, och ner i källaren, där de får stå mörkt fram till i vår då?? och dom ska väl inte ha något vatten alls under vintern?? men ska jag sluta vattna dem redan nu?? så de får börja vissna ner?? det låter bra det som du hade tänkt att göra ,, du kan vattna dom lite till nu men när det går neråt +10c 0c bör du sluta vattna .
mimmi 1
01-09-2008, 18:32
OK!! Tack så hemskt mycket.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|