billhill
26-08-2008, 14:14
Vi skall byta väggar och tak på vårat växthus funderar om det går att använda tex byggmax plasttak (billigt 40 kr m2) har tidigare haft armerad presenning,det är riktigt stort växthus ca 50 m2 tacksam för alla råd
ingrids
26-08-2008, 14:21
Grannarna har korrugerad plast från Max på sin uterum, på tre år har båda gått sönder vid något tillfälle. Blåst verkar vara orsaken båda gångerna. Vet inte om de var fel fastsatta eller om det var dålig plast.
*Stintan*
26-08-2008, 16:35
Jag skulle inte använda korrugerad plast till taket på ett växthus. Det blir ju en massa hål i nederkant. Visserligen bra med ventilation men kanske inte på det sättet. Dessutom tycker jag att det lätt går sönder.
Karin M i zon 5-6
26-08-2008, 17:45
Hej!
Jag har ett växthus på ca 14 m2, där jag har använt Byggmax korrugerade plast. Jag är - än så länge - väldigt nöjd med det. Om det har blivit sprött eller liknande, har jag inte märkt ngt av. Anledningen till mitt val, var att andra byggvaruhus hade HELT andra priser på sin plast. Jag minns inte riktig nu, hur många tusenlappar jag sparade på att köpa på Byggmax och inte på det ställe jag jämförde med, men jag tror att det rörde sig om 3-4000 kr... (Kan det vara möjligt?! Minns bara att det var vansinnigt stor skillnad!) Säkert kan det vara kvalitétsskillnad också, men för mig var alltså priset av stor betydelse. Problemet med "glipan" vid hammarbandet går lätt att avhjälpa. Åtminstone med mitt behov - jag har ju "bara" ett vanligt växtis, inte alls så stort och avancerat som 50m2. Kanske det är bättre kvalité på ett dyrare tak och värt den högre kostnaden??? Jag vet inte... I alla fall; glipan tätade jag enkelt med de remsor av böjlig, seg frigolit som man köper på B-M. De är gjorda med samma profil som takplasten och jag petade bara in dem mellan plastutsprånget och hammarbandet. Enkelt - i mitt fall alltså, men mitt är ju som sagt inte så stort... Remsorna sitter uppe året runt.
Hm... Det var bara mina funderingar runt ämnet! Lycka till med ditt "tak-val"!
Hälsningar Karin M
Platinum
26-08-2008, 17:50
Jag har precis byggt växthus och köpte ett korrigerat plasttak just från Byggmax. Har klarat en oväntad hagelstorm iaf, mer kan jag inte säga eftersom det inte legat på så länge.
Och jag har struntat i att täta mina springor eftersom jag inte har några öppningsbara luckor i mitt växthus. Blir kallare på vintern i det men går ut spillvärme den vägen sommartid.
billhill
26-08-2008, 17:55
Karin M i zon 5-6 hur länge har ditt tak legat på växthuset ???
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2008, 17:35)

Jag skulle inte använda korrugerad plast till taket på ett växthus. Det blir ju en massa hål i nederkant. Visserligen bra med ventilation men kanske inte på det sättet. Dessutom tycker jag att det lätt går sönder.
Det finns skumgummiremsor till korrigerade skivor som tätning.
Karin M i zon 5-6
27-08-2008, 18:08
Hej på er!
Som svar på billhills fråga kan jag säga att vi byggde sommaren -04. Så jag är nu inne på den femte sommaren. Jag resonerade som så, att jag kunde lägga flera omgångar "ByggMax-tak" för samma kostnad som om jag använde mig av
en omgång plast från andra företags... Fast då kommer ju jobbet till på det... Hur man nu vill räkna på, eller lösa det.
Hälsningar Karin M
Ett P.S till mitt förra inlägg: Jag har ca 45 graders vinkel på mitt tak, allt för att bli av med snön när den kommer. Så nå'n vidare bra "koll" på hållbarheten vid ex. extrem snötyngd har jag inte, för det fungerar utmärkt!

DS
//Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.