Namaste
Hej!

Jag har en magnolia galaxy som jag planterade för tre veckor sedan i rodhedendron jord som rekommenderades. Jag har skött mig med vattningen, och det har ju inte varit överdrivet soligt. Nu har bladen börjat att bli aldeles bruna. sweatingbullets.gif Håller mitt träd på att dö eller är det symtom på något annat??

Tacksam för svar om någon vet
Bassam
du kan se om hon haft någon ohyra eller Svamp, om hon har inte haft kan du kola på vad som vet och läst och jämför med din skadad växter:
Torra, bruna bladkanter. För lite ljus, för lite vatten, för mycket eller för stark näring, för torr luft, för högt pH-värde.
Bladen blir bruna och skrumpnar utmed kanten. För lite vatten, för hög temperatur.
Bladkanterna blir bruna, rullar in sig. För lite vatten.
Upphöjd, brun, korkaktig beläggning. Korksjuka (växter med köttiga blad).
obs: jag hoppas om du svara och säga vad händer med dig,
H: Bassam

Namaste
Tack för ditt svar!

De alternativ du gav mig handlade de flesta om för lite vatten till växten. Det är inte så att det kan vara för blött i stället? De har ju regnat i massor de senaste veckorna där jag bor i zon 3.

Bassam
Magnolia tycker inte om kalk jord, kanske har du kalk jord , så magnolia kan inte få järn från jord, så blir brun färge på bladen, på den här sätt kan du använda JÄRN SULFAT.
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Namaste @ 26-08-2008, 14:29) *
Hej!

Jag har en magnolia galaxy som jag planterade för tre veckor sedan i rodhedendron jord som rekommenderades. Jag har skött mig med vattningen, och det har ju inte varit överdrivet soligt. Nu har bladen börjat att bli aldeles bruna. sweatingbullets.gif Håller mitt träd på att dö eller är det symtom på något annat??

Tacksam för svar om någon vet

har det blåsigt mycket ?? ibland kan storbladiga magnolior får bruna blad av blåst/salt . även torka kan ge bruna blad . eller om du köpt den på plantskolan,, så kan en del blad stått i skugga då dom oftast står trångt sedan när du sätter den fritt i solen så blir dom blad bruna som inte vant sig vid sol . eller allmän höstfärg vilket också kan bli bruna blad .
Jan af Lisö
Hej

Galaxy tillhör de magnolior som tappar blad och avmognar relativt tidigt på hösten, hos mig sker det redan i september, och tillsammans med Sieboldii tillhör de tidigaste. Det är positivt, då den hinner avmogna i god tid innan frosten kommer.

Så förhoppningsvis är allt som det skall vara, men det vet du först till våren. Kolla gärna hur årets nytillväxt känns, känns den fast så borde allt vara OK.

Och dränk inte magnolias rötter i vatten, de behöver syre. Och var kritisk till alla "goda råd" du läser/hör.

Så mitt förslag är att du avvaktar till våren, men täck gärna marken under magnolian med löv under vintern för att minska djupet på tjälle.

Sen vet man aldrig hur väl magnolia behandlades i plantskolan den torra sommaren, har du kollat rötternas skick vid inköpet ??? Å andra sidan tillhör Galaxy de magnolior som har lättas att ta sig igen i svenska förhållanden även med dåliga rötter, men det finns väl gränser även vad en Galaxy klarar av.

Lycka till, Galaxys blommor är stora och vackra !!!

PS: Att plantera i Rhododendronjord på hösten är ingen hit, vedartade växter skall inte ha någon näring efter midsommar för att hinna anmogna inför vintern. Om man överhuvudtaget planterar magnolia på hösten, så skall den planteras i grov, ogödslad torv och gödslas först till våren. Men eftersom din Galaxy verkar avmogna nu så är det kanske inget större problem, snarare lite tur...
Namaste
CITAT (Jan af Lisö @ 27-08-2008, 08:37) *
Hej

Galaxy tillhör de magnolior som tappar blad och avmognar relativt tidigt på hösten, hos mig sker det redan i september, och tillsammans med Sieboldii tillhör de tidigaste. Det är positivt, då den hinner avmogna i god tid innan frosten kommer.

Så förhoppningsvis är allt som det skall vara, men det vet du först till våren. Kolla gärna hur årets nytillväxt känns, känns den fast så borde allt vara OK.

Och dränk inte magnolias rötter i vatten, de behöver syre. Och var kritisk till alla "goda råd" du läser/hör.

Så mitt förslag är att du avvaktar till våren, men täck gärna marken under magnolian med löv under vintern för att minska djupet på tjälle.

Sen vet man aldrig hur väl magnolia behandlades i plantskolan den torra sommaren, har du kollat rötternas skick vid inköpet ??? Å andra sidan tillhör Galaxy de magnolior som har lättas att ta sig igen i svenska förhållanden även med dåliga rötter, men det finns väl gränser även vad en Galaxy klarar av.

Lycka till, Galaxys blommor är stora och vackra !!!

PS: Att plantera i Rhododendronjord på hösten är ingen hit, vedartade växter skall inte ha någon näring efter midsommar för att hinna anmogna inför vintern. Om man överhuvudtaget planterar magnolia på hösten, så skall den planteras i grov, ogödslad torv och gödslas först till våren. Men eftersom din Galaxy verkar avmogna nu så är det kanske inget större problem, snarare lite tur...

Tack för ditt långa svar!
Det känns lite bättre i mig nu, när jag förhoppningsvis har en överlevande magnolia! Jag var tveksam till planteringen av magnolian så sent som i augusti, men i handeln menade man på att det skulle gå. Typiskt att de rek. mig rhodendendron jord, antagligen hade personen jag talade med inte tillräckligt med kunskap, var tyvärr på blomsterlandet och inte på någon plantskola.Dit skall jag nästa gång jag inhandlar växter!!!!
Själv är jag nybörjare av trädgårdsarbete!!!!!

Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon