Namaste
26-08-2008, 16:30
Hej!
Jag har fått många olika råd om var man skall klippa av stängeln efter att orkiden blommat ut. Jag är lika oviss som förut. Någon här som vet??
Hej Namaste
Detta råd har jag fått här på forumet. Är stängeln helt fnösktorr ska du klippa bort den helt. En som inte är torr ska klippas ovanför tredje noden nerifrån.
Hälsn Tepa
Aqvakul
26-08-2008, 17:24
CITAT (tepa @ 26-08-2008, 17:43)

Hej Namaste
Detta råd har jag fått här på forumet. Är stängeln helt fnösktorr ska du klippa bort den helt. En som inte är torr ska klippas ovanför tredje noden nerifrån.
Hälsn Tepa
Så gör jag också!
Lisbeth zon2
26-08-2008, 17:44
Du ska inte klippa av alls, om det inte har torkat, för ibland kan det komma blommor på den gamla stängeln.
hjärtegull
26-08-2008, 19:38
Det spelar ingen roll vart du klipper av stängeln, orkidén märker ingen skillnad iallafall. Klipp av den delen som är torkad (om det nu är så) annars tycker jag att du ska göra som Lisbeth råder, klipp inte av den alls.
Jag har två orkideér i ett barkmontage nu som har fått knoppar på kala stänglar : )
Hjärtegull, har för mig att det stimulerar till ny knoppbildning om man knipsar av även en grön kvist ? Kan ha fel...
Hälsn Tepa
men kan nog göra hur som helst, jag har hittills inte märkt någon skillnad om jag klippt av stängeln delvis eller ej
så länge du inte klipper bort en grön stängel så!
Namaste
26-08-2008, 21:23
Tack för alla goda råd!!
Aqvakul
26-08-2008, 21:25
CITAT (Namaste @ 26-08-2008, 22:23)

Tack för alla goda råd!!
Blev du något klokare, tyckte det var ganska motstridiga uppfattningar.....
hjärtegull
27-08-2008, 07:03
CITAT (tepa @ 26-08-2008, 20:42)

Hjärtegull, har för mig att det stimulerar till ny knoppbildning om man knipsar av även en grön kvist ? Kan ha fel...
Hälsn Tepa
Det är inget jag har hört någonting om faktiskt. Varför knipsa av en gren som är frisk och fin öht? Dom orkideérna som har satt nya knoppar här har jag bara låtit vara.
skogstroll
27-08-2008, 10:39
nåt jag läst är för att det ska stimulera nya knoppar att komma fram, men i ärlighetens namn tycker jag att det verkar gå lika bra att låta plantorna vara...
DragonLady
27-08-2008, 10:47
Jag låter mina vara om de inte är vissna, det kommer nya knoppar på stänglarna nu.
En orkide som jag inte kommer ihåg namnet på och som inte blommat sedan jag fick den för 4 år sedan kommer också med knoppar nu
blueberry
14-09-2008, 17:30
Visste inte så mycket om skötsel när ja fick min första brudorkidé, och dom 2 stänglarna som fanns , torkade och vissnade helt ner och den har inte blommat på ca 4 år nu. Köpte en ny i våras som ja klippte av en liten bit när den började gulna och nu verkar det som de skulle vara nya blommor på G

så ja tror ja klipper av mina i fortsättningen ifall de börjar gulna ,vågar inte låta dom vissna ner helt...
Aqvakul
14-09-2008, 17:48
Tror faktiskt det är tämligen egalt hur man gör. Har de väl börjat torka så kan jag inte förstå vitsen med att bara klippa av en del. Så länge de är gröna så är det kanske rimligt att kapa dem över ett par tillväxtpunkter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.