Digger
Köpte en amaryllis-lök förra hösten på nån mässa. Den blommade lagom till jul med massor av gigantiska klockor. Det kom sen nya blad stup i kvarten. Jag har nu näringsvattnat hela året och den står nu i växthuset och är jättegrön och fin. Men ska den inte vissna ner? Eller kommer det nya blommor igen utan nedvissning? Det verkar som det kommer ännu mer blad.
Tosan
Dra ner på vattnet tills du slutar vattna helt, låt den vissna ner och ställ sedan undan den mörkt och svalt tills det tittar fram en ny knopp. Då tar du fram den, planterar om den och låter den blomma igen...
Digger
Ok, men vad händer om man fortsätter vattna den? Blir det inga blommor då? Den har så fina blad så det gör ju ont i hjärtat att låta den törsta ihjäl! unsure.gif
Tosan
Nej, jag tror inte det blir blommor. Löken behöver få tillbaks näringen från bladen, det är väl därför man ska göda bladen ett tag efter blomning och sedan låta dem vissna. När då löken fått ny energi och vilat ett tag så orkar den komma med en ny knopp.
evaisa
Jag behöver också amaryllishjälp. Vilken tid på året är det dags att byta jord? För det vill dom väl ha?

Skall man byta när man ställer tillvila eller när man startar om efter vilan?

Jag tycker att rötterna ser så klena ut så jag är rädd att byta jord. Mina amaryllissar har vart med några år så dom vill nog ha bättre jord....

Eva
DragonLady
Min ville blomma förra sommaren ändå.. utan vila, så den hade nog extra kraft happy.gif
Den står på balkongen i sommar igen men i år kanske den inte orkar blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon