|
Jag fick ett paket med sticklingsrosor idag tralala.Candy Cover och Francois Juranville.Nu står de ute i sina nya krukor.Vintern får de tillbringa i kallväxthuset. [attachment=23272:2008_08_...__Large_.JPG]
AnnammA
26-08-2008, 20:57
Hm.  Jag tycker jag känner igen texten på namnskyltarna... Och dessa är rosorna(som de kan bli, när de vuxit till sig...) FrancJ.JPG Candy Cover stam 2.JPG
Så fina de är,nja det tar väl ett tag innan mina blommar kanske nästa sommar? vem vet.
AnnammA
27-08-2008, 20:27
Jag kan tänka mig att FrancoisJ växer på rätt bra, däremot Candy C, är ju en marktäckare, och jag har bara erfarenhet av den på stam...
Ezereht
27-08-2008, 23:25
Fast min AMber cover har vuxit jättemycket i sommar. SÅ tror nog Cover-rosorna kan sätta bra fart
AnnammA
30-08-2008, 14:14
Jag har en del sticklingar övervintrade från förra sommaren, som står i knopp...En del av dem ska ut i rabatterna i höst. Så Renate, till sommar så kanske... Det är roligt men Francois J, för den anses ju egentligen bara vara eng.bl, men kan ändå blomma om, iallafall hos mig...
Vad du blivit duktig Anna och rota rosor, har du gått på kurs hos svennis ? En enda ros lyckades i år här, det var Irma som nu är planterad i rabatten.
AnnammA
31-08-2008, 21:00
Ja, ett litet projekt jag utökat denna sommaren. Jag hade tänkt gå på kurs hos Else på "Roskraft" men det blev inte så denna sommaren...Kanske nästa sommar... Välkommen till "Annas Plantskola" :
Ezereht
01-09-2008, 06:28
Vad roligt  Jag har 1 liten en som överlevt, men nu blev det höst och den ser itne lika glad ut längre. FUnderat på att sätta väv runt den redan nu som vindskydd.
Idag kom två sticklinga till med posten från Anna,även de är krukat nu.Tack Anna.
AnnammA
05-09-2008, 08:40
Det är bara roligt att kunna byta  - det kommer kanske ngt till mig i dag...  Lite pyssel att sätta sekatören i... Och så lite datakonst till er alla:(gissa vilken ros?)
AnnammA
05-09-2008, 11:20
Ja, det var väl kanske inte så svårt att se. Rosen är en odlaros från i höstas. Än så länge inte så stor, men det brukar ta ett par år innan rosor växer till sig. Här är originalbilden:
johannea
05-09-2008, 18:43
Jag har för första gången i år vågat ta sticklingar av rosor ( varför är man feg me nåt som är gratis  ) Och alla utom en har tagit sej!!! Men nu har jag ju börjat fundera på hur ja ska få dem att överleva vintern oxå? Hur gör ni?
Jag har ett kallväxthus,då är det inget problem.Jag gräver ner krukorna där.Jag har även sticklingar direkt i jorden i växthuset,de låter jag bara vara. har man inget växthus ta man en skuddat plats,gärna pallkrage ned sand i botten,gräver ner krukorna eller lägger så det inte samlas för mycket fukt.Jag har ingen erfarenhet med rossticklingar ute över vintern [attachment=23729:2008_09_...__Large_.JPG] Rossticklingar
johannea
05-09-2008, 19:04
Tack! Har tyvärr inget växthus, men skyddat läge går att fixa! Vore ju kul om de överlevde nu när de kommit så pass...
Ezereht
05-09-2008, 19:09
CITAT (renate @ 05-09-2008, 19:56)  Jag har ett kallväxthus,då är det inget problem.Jag gräver ner krukorna där.Jag har även sticklingar direkt i jorden i växthuset,de låter jag bara vara. har man inget växthus ta man en skuddat plats,gärna pallkrage ned sand i botten,gräver ner krukorna eller lägger så det inte samlas för mycket fukt.Jag har ingen erfarenhet med rossticklingar ute över vintern [attachment=23729:2008_09_...__Large_.JPG] Rossticklingar Och jag blir helt stirrig av alla dessa sticklingbilder Jag hade min lite nedanför mina jordgubbsplantor, det gillae den. Nu har jag flyttat så den är lite upphöjd, och det gillar den inte (sticklingen i singular).
AnnammA
06-09-2008, 22:31
De sticklingar som tagits i år, och fått rötter, har jag tänkt övervintra direkt i krukorna övertäckta med väv och ev annat, i ett plastväxthus (typ billig variant från Rusta) som jag tänker ställa mot husväggen i vårt ute- rum. Men jag bor ju i zon 1-2, så det där med kyla, är ju inte så vanligt. Sticklingar som ännu ej tagit, dvs inte fått rötter, men fortfarande är gröna, har jag för mig att man kan gräva ner i t ex grönsakslandet, täcka väl och sedan kan de ev börja växa till våren, när man plockar fram dem. Äldre sticklingar, från förra året och tidigare kan man gräva ner direkt i rabatten, men jag vet att Else på Roskraft har låtit en del av sina krukor med äldre rotäkta rosor stå utomhus i sina krukor över vinterhalvåret...Men vi har ju milda vintrar här nere i Skåne, så... Övervintrar man i ett varmt växthus, måste man nog tänka på att vattna/ hålla fuktigt när vårsolen tittar fram. Fast än så länge är vädret så pass varmt här i Skåne, att jag förvarar hela sticklingsverksamheten utomhus i skuggigt och läigt läge. Lycka till Johannea(och ni andra med...)
johannea
08-09-2008, 08:20
Tackar!
blomkronan
23-10-2008, 09:58
Hej allihop Vad är det för kurs ni pratar om finns den i stockholmsormådet? Jag älskar rosor men har bara en i min trädgård  Kan någon vara så vänlig och berätta hur man gör? Vilken årstid tar man sticklingen och hur gör man sen? Bara sticka ner den i jorden? Jag har läst någonstans att man kan få roser som man köper som snittblommor att rota sig men det stog inte hur man ska göra! Är det någon som vet hur man gör... jag skulle vilja prova.
Kolla upp den här länken, det är en tråd jag skapade i somras om sticklingsförökning: http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;hl=sticklingKurserna hålls på Roskraft på Österlen, men det kanske finns någon i Stockholmsområdet som ordnar kurser också? Man kanske kan kolla med rosensällskapet, eller någon. Jag är inte så insatt i föreningslivet, men något bra finns det säkert.
Renate - du sier du overvntrer dem i et kaldveksthus. Hvis det blir minus 20 grader, så blir det minus 18 inne i veksthuset. Dekker du dem på noen måte? Om stiklingene står ute, kan de få snødekke. Blir de ikke enda mere utsatt for frost inne i et veksthus? Dette vet jeg for lite om, men jeg velger å overvintre mine stiklinger i en kald og helt mørk kjeller. Men jeg er ikke sikker på om det er en bedre metode? Noen gartnere foreslo å hvelve en fiske-isoporkasse over stiklingene. Kanskje prøver jeg det til neste år. Dag
AnnammA
26-10-2008, 14:00
Jag vet att Else på Roskraft, inte ens tar in en del av sina krukade större ex över vintern, om vintern är mild. Och Else tillhör ju zon 1(kanske 2)... Problem som kan uppstå vid övervintringen sägs vara svampsjukdomar...Och då måste det ju bero på att det blir för fuktigt och för varmt, eller? Det börjar bli dags för mig nu att sortera och planera för övervintringen av mina rotade, och även sticklingar, som är gröna, men ännu ej fått rötter. En hel del av de större har blivit omplanterade i större krukor, och de får vara utomhus, så länge som det är sådant här mildväder.Ev, ska jag ställa dem mot husväggen, och täcka vid behov.(En del har redan fått rabattplats - de får nog också täckas vid ev vointerkyla.)De mindre ska sorteras in i mina plastväxthus, och förvaras i uterummet. Det går nog bra att gräva ner rotade sticklingar i kallväxthus, om man täcker vid eventuell kyla.Men passupp! för vårvintersolen, som värmer upp växthuset, för då får man nog passa upp med vattning.(ev vädra?) Att förvara i kall källare (eller kanske jordkällare) Dag, är nog ett bra förvaringsalternativ, tror jag... Vi får lämna rapporter till varandra till våren, om hur vi lyckats med våra övervintringar...(och kanske idka lite byteshandel?!!) Jag vet inte om det finns sticklingskurser i Sthlmstrakten -kanske Rosensällskapet har ? - utan sticklingskursen jag skrivit om, är den Else på Roskraft brukar ha på sommaren, och den är i Skåne.
Jag har alltid haft mina rossticklingar i kallväxthus men då planterat i jorden dvs satt sticklingar direkt i jorden. Jag täcker med lite torr löv som jag har i en korg om det blir kallt.Jag har grävt ner andra krukor med småplantor och det har gått bra.Blir det riktigt kallt har jag fiberduk i beredskap likaså torr löv.Så fort vi har snö så skottar jag in snö i växthuset.Vårsolen får man ser upp med,jag har automatiska lucköppnare som jag inte montera ner plus att jag har fiberduk upphängt i taknocken på en lina,den skyddar lite mot kylan och vårsolen.Om det blir varmt på dagarna vattnar jag försiktigt eller slänger in snö om det finns..Än har jag bara ställt in krukorna men skall gräver ner de nu när tomaterna är uppdragen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|