blomkronan
Jag har blivigt så Inspirerad av er alla här på forumet att jag gav mig ut och leta efter "ovanliga växter" jag hittade en påse med Echium pininana frön, den såg fin ut på bilden.
[attachment=23274:Echium_pininana.jpg]
När jag kom hem sökte jag på nätet om växten och fann att den kan bli 1 meter bred och 4 meter hög sweatingbullets.gif (Jag har så liten trädgård bara 40 kvm)
Men som jag förstår kan den inte bli så stor här i sverige?? eller ??
Har ni någon erfarenhet att dela med er.
Alexander-VG-zon3
om du får den att överleva vintern i sverige så är det bra ,, den är lite känslig och kan nog enbart klara sig i zon 0-1 och även fukten är ett problem . den blir nog inte så stor här . den är ju beroende av sommarvärme vilket dom milda zonerna i Sverige inte har då det mer är kustklimat mildvinter,kallvår,svalsommar,varmhöst . det finns tåligare sorter av Echium som går odla i sverige med bättre resultat . annars ska det gå att övervintra den inne tror jag .-
blomkronan
Det ska bli kul att testa iallafall, jag får sätta en i växthuset, en i trädgården och en inne på fönsterbrädan om jag får så många att gro, det var ca 20 frön i påsen.

Finns det någon som har lyckats ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon