Full version: Spruckna morötter?
Tosan
Nu har mina morötter börjat bli så stora att man kan gå och norpa en emellanåt. Tyvärr så är var och varannan sprucken. Vad beror det på? De kan ju knappast ha växt ihjäl sig, så stora är de inte. Kan det vara alla dessa mängder regn vi fått tillsammans med relativt låg temperatur? De växer i trädgårdskompost blandat med billig plantjord.
Aqvakul
Har en gång lärt mig att det beror på att de inte fått "jämt" med vatten......
Tosan
CITAT (Aqvakul @ 26-08-2008, 22:49) *
Har en gång lärt mig att det beror på att de inte fått "jämt" med vatten......

Hmmm, nog tycker jag att de fått vatten jämt tongue.gif Iofs hade vi ju en väldigt torr period i början av sommaren, men då vattnade jag ju, men det kanske blev för lite iaf...
Eller så börjar de utveckla gälar för att slippa drunkna g.gif
Aqvakul
CITAT (Tosan @ 26-08-2008, 22:53) *
Hmmm, nog tycker jag att de fått vatten jämt tongue.gif Iofs hade vi ju en väldigt torr period i början av sommaren, men då vattnade jag ju, men det kanske blev för lite iaf...
Eller så börjar de utveckla gälar för att slippa drunkna g.gif

Det börjar bli sent, därav mitt vaga sätt att uttrycka mig.

Jag menade att de fått "ojämt" med vatten - tydligare nu?
Alexander-VG-zon3
brukar dom inte spricka om dom växer väldigt stenigt och grusigt ?

morötter vill ju helst ha en fin sandjord .
Aqvakul
jag har alltid tyckt det är svårt att få till fina morötter.....
Alexander-VG-zon3
mina morötter förra året grävde sig en massa sniglar in i morötterna , och så åt dom upp innehållet men sparade bladen och skalet . jätte skoj .
Tosan
CITAT (Aqvakul @ 26-08-2008, 22:59) *
Det börjar bli sent, därav mitt vaga sätt att uttrycka mig.

Jag menade att de fått "ojämt" med vatten - tydligare nu?

Jo, jag förstod vad du menade smile.gif men jag kan inte låta bli att märka ord när jag är trött...
Hur som helst så har de fått mycket eller massor med vatten, kanske för mycket emellanåt?

CITAT (flaxss @ 26-08-2008, 23:30) *
brukar dom inte spricka om dom växer väldigt stenigt och grusigt ?

morötter vill ju helst ha en fin sandjord .

Varken stenigt eller grusigt, luftig matjord i pallkragar.

CITAT (flaxss @ 27-08-2008, 11:48) *
mina morötter förra året grävde sig en massa sniglar in i morötterna , och så åt dom upp innehållet men sparade bladen och skalet . jätte skoj .

Ja, det är rart!
Där jag hade morötter tidigare hade jag det problemet, de såg jättefina ut uppifrån, men när man skulle dra upp dem hade man bara blasten och en liten hatt kvar... Det har jag sluppit hittills i år, dessutom blir de mer än 7 cm som på det gamla stället...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon