|
Snöflinga
26-08-2008, 21:49
Min andra tråd blev en vegan och djurhållningsdiverse-tråd  men skam den som ger sig, försöker igen, men nu ur en annan vinkel ... Det blev lite upprörda svar om att man aldrig, aldrig fick salta sniglar ! Inget djur förtjänar att bli plågat till döds  Håller absolut med ... Samtidigt läser jag i husdjursavdelningen samma personer beklaga sig över att deras katter släpar in diverse döda och halvdöda djur. Och med illa dold stolthet berättar att näbbmössen är praktiskt taget utrotade och vet inte riktigt om deras älsklingar skall ha beröm när de kommer hem med fångsten .... fångsten kan bestå av, förutom möss och sork, fåglar, ödlor, grodor,ekorrar, ja tom. harungar När kissekatten fångat sitt byte dödas det inte utan det vet ju alla hur det går till .... bytet blir vettskrämt plågats till döds "Inget djur förtjänar att bli plågats till döds" .... håller fortfarande med
Gossen Ruda
26-08-2008, 21:53
Många (dom flesta?) kattägare har mentala skygglappar.
CITAT (Snöflinga @ 26-08-2008, 22:49)  Min andra tråd blev en vegan och djurhållningsdiverse-tråd  men skam den som ger sig, försöker igen, men nu ur en annan vinkel ... Det blev lite upprörda svar om att man aldrig, aldrig fick salta sniglar ! Inget djur förtjänar att bli plågat till döds  Håller absolut med ... Samtidigt läser jag i husdjursavdelningen samma personer beklaga sig över att deras katter släpar in diverse döda och halvdöda djur. Och med illa dold stolthet berättar att näbbmössen är praktiskt taget utrotade och vet inte riktigt om deras älsklingar skall ha beröm när de kommer hem med fångsten .... fångsten kan bestå av, förutom möss och sork, fåglar, ödlor, grodor,ekorrar, ja tom. harungar När kissekatten fångat sitt byte dödas det inte utan det vet ju alla hur det går till .... bytet blir vettskrämt plågats till döds "Inget djur förtjänar att bli plågats till döds" .... håller fortfarande med  Håller med dej i sak där, men tror att djurägare (läs katt)skiljer på min lille duktige pisse och andra plågodjur... Tror inte att någon hundägare hade berömt en vovve som kom med en död kattunge eller hare i munnen. Men katter är rovdjur...(hundar också) men katter tillåts fortfarande ströva fritt och fånga byten. En hundflock på rymmen, som river djur, är inte acceptabelt. men katter är det fortfarande, även om en förändring kommer med tiden.
Platinum
26-08-2008, 23:00
Vad ska man säga, djur har samma rätt att leva som vi.
Men ibland kan det va skönt å använda en flugsmälla eller en råttfälla.
Människan sadist? Javisst
Piccante
26-08-2008, 23:09
Jag tycker inte man ska salta katter... Det är svårt att begära att djur ska ta till sig våra etiska värderingar. När det gäller lösspringande hundar som river får och skadar människor och djur så är det ju ett hot mot människors liv och egendom men att begära att kattägare ska ta ansvar för småfåglar och råttor som stryker med är nog svårt? Hade inte katten tagit dem så hade de snart svultit ihjäl ändå eller flugit in i ett fönster och brutet nacken eller nåt... Fåglarna får gilla läget och förlika sig med att det är "survival of the fittest" som gäller.
Jag tror nog att många skulle bli upprörda om någon hade hundar som fick springa lösa och attackera t ex rådjur!
Gossen Ruda
27-08-2008, 06:25
En pinne till i brasan. Förra året upptäckte jag en katt i min trädgård. Den var strängt upptagen med att leka med nånting i gräset. Eftersom jag inte vill ha katter i min trädgård gick jag ut och skrämde bort den men den hade svårt att lämna platsen. Den fick inte heller med sig sin leksak, som visade sig vara en mus som hade stora svårigheter att gå. Den hasade sig fram för bakbenen fungerade inte. Förmodligen hade katten knäckt ryggraden så att musen var delvis förlamad och inte hade så stor chans att fly sin plågoande.
Skam den som ger sig, Snöflinga  . Och jag var nog med och förvirrade i din förra tråd. Förlåt. Vill dock ta med hit något annat från den andra tråden, nämligen Gunilla T:s ord som jag gillade skarpt: CITAT En sak är säker, lusten till livet är stark. Varför skulle alla djur annars försöka skydda sig vid fara? Alla vill leva, precis som vi.
Därför bör vi som är stora och starka och har övertaget respektera allt levande och inte åsamka onödigt lidande Därför bör vi som är stora och starka och har övertaget respektera allt levande och inte åsamka onödigt lidande... Tänkvärt, tycker ni inte? Till skillnad från djuren, har vi ett val. Vi kan ta ansvar över våra handlingar. Vi kan till och med ta ansvar över våra husdjur ... katter till exempel  . Annars håller jag med Markus. Salta inte på katterna!
Jag förstår inte vad poängen är med den här tråden. Är det att det är OK att salta sniglar, eller att det inte är OK att katter tar möss?
Man får väl avliva sniglar hur man vill, att göra det med salt är bland de dyraste och mest ineffektiva sätten, och saltet är dessutom giftigt för växter, men jag har svårt att bli upprörd.
Katter och hundar är rovdjur, de dödar saker. Själva grundanledningen till att katt hålls som husdjur är att den dödar möss, sparvar, och andra små djur som ses eller har setts som skadedjur. Just mina katter är tyvärr oerhört dåliga jägare, vilket är trist - jag skulle gärna se att de reducerade våra stora sork och skogsmuspopulationer, eftersom de är grunden till att vi har problem med fästingar. Hundar dödar färre saker uteslutande för att de kontrolleras hårdare, och de kontrolleras hårdare uteslutande för att de är farligare än vad katter är, och kan döda får, hästar, kor... dvs orsaka ekonomisk skada.
Aqvakul
27-08-2008, 08:37
CITAT (Azur @ 27-08-2008, 09:35)  Jag förstår inte vad poängen är med den här tråden. Är det att det är OK att salta sniglar, eller att det inte är OK att katter tar möss?
Man får väl avliva sniglar hur man vill, att göra det med salt är bland de dyraste och mest ineffektiva sätten, och saltet är dessutom giftigt för växter, men jag har svårt att bli upprörd.
Katter och hundar är rovdjur, de dödar saker. Själva anledningen till att katt hålls som husdjur är att den dödar möss, sparvar, och andra små djur som ses eller har setts som skadedjur. Våra katter är oerhört dåliga jägare, vilket är trist - jag skulle gärna se att de reducerade våra stora sork och skogsmuspopulationer, eftersom de är grunden till att vi har problem med fästingar. Hundar dödar färre saker uteslutande för att de kontrolleras hårdare, och de kontrolleras hårdare uteslutande för att de är farligare än vad katter är, och kan döda får, hästar, kor, och barn. Klokt!
CITAT (Azur @ 27-08-2008, 09:35)  ... men jag har svårt att bli upprörd. Man kan ju skriva utan att vara upprörd?  Gör inte flertalet av oss det? Man behöver ju inte vara "upprörd" för att ha en åsikt.
Anki på Öland
27-08-2008, 09:16
Vad jag tror Snöflinga menade och som faktiskt jag också reagerade på var att samma människor i en tråd var väldigt upprörd över att t.ex. sniglar blev plågade av exempelvis salt, men i en annan tråd tyckte det var OK att katten kom in och plågade allehanda smådjur, då var det bara lite otäckt att behöva ta hand om dom mitt i natten. Alltså inte frågan om att plåga djur eller inte, det var inte poängen utan dubbelmoralen.......... Anki
Okej. Tack Anki! Då förstår jag också. Jag läser inte i husdjursavdelningen...
CITAT (Snöflinga @ 26-08-2008, 22:49)  Min andra tråd blev en vegan och djurhållningsdiverse-tråd  men skam den som ger sig, försöker igen, men nu ur en annan vinkel ... Det blev lite upprörda svar om att man aldrig, aldrig fick salta sniglar ! Inget djur förtjänar att bli plågat till döds  Håller absolut med ... Samtidigt läser jag i husdjursavdelningen samma personer beklaga sig över att deras katter släpar in diverse döda och halvdöda djur. Och med illa dold stolthet berättar att näbbmössen är praktiskt taget utrotade och vet inte riktigt om deras älsklingar skall ha beröm när de kommer hem med fångsten .... fångsten kan bestå av, förutom möss och sork, fåglar, ödlor, grodor,ekorrar, ja tom. harungar När kissekatten fångat sitt byte dödas det inte utan det vet ju alla hur det går till .... bytet blir vettskrämt plågats till döds "Inget djur förtjänar att bli plågats till döds" .... håller fortfarande med  Förstår att det är mig du menar Snöflinga när du lägger upp det här inlägget. Du läser det jag skriver som fan läser bibeln ungefär. "Och med illa dold stolthet berättar att näbbmössen är praktiskt taget utrotade" skriver du... Så fel du har. Jag tycker det är hemskt när katterna kommer med sina byten, men det är ändå byten. Vi människor är rovdjur, du glömmer det, men vi har anpassat vårt leverne till att föda upp djur för slakt istället. Är det bättre då? Hur många djur har inte vi människor utrotat, för nöjes skull? Till skillnad från alla andra rovdjur har vi fått en förmåga att kunna göra rätt, eller fel, det är tankarna och handlingarna som skiljer oss åt. Varje dag kan man läsa i nyheterna om hur gifter och avgaser håller på att ta kål på djur och jorden och ändå likförbannat så kommer det kommentarer om hur man på bästa bestialiska sätt avlivar djur med gifter och salter och så vidare.... är det så svårt att ta till sig information eller? Dubbelmoral skriver nån annan här, nej det är inte dubbelmoral jag har, ska man avliva djur ska man göra det snabbt och smärtfritt. Ska man avliva en människa ska man göra det snabbt och smärtfritt. Att vi människor ska försöka lära oss saker och ting under den tid vi befinner oss på jorden och förhoppningsfullt kunna föra vidare till nästa generation var det jag trodde en gång i tiden men har gett upp på den saken. Vi människor lär oss aldrig, vilket i mina ögon gör människan till en verkligt låg varelse som i sinom tid kommer dö ut. Och när vi människor är utdöda kommer katter, hundar och sniglar käka sig rejält mätta och gå till det salta havet för ett skönt rivigt bad, den spanska skogsnigeln kommer väl också dö då det inte finns några välskötta trädgårdar att terrorisera och i brist på sallad och underbara frösådder kommer de käka upp varandra. Naturen är naturen och vi människor är föga lämpade till den nu för tiden. Ett långt inlägg, svammel kanske men ska försöka att bara göra ett inlägg. Hade det varit en 5-åring som ställt frågan hade jag kunnat förstå det men en vuxen?
Snöflinga
27-08-2008, 10:14
CITAT (Anki på Öland @ 27-08-2008, 10:16)  Vad jag tror Snöflinga menade och som faktiskt jag också reagerade på var att samma människor i en tråd var väldigt upprörd över att t.ex. sniglar blev plågade av exempelvis salt, men i en annan tråd tyckte det var OK att katten kom in och plågade allehanda smådjur, då var det bara lite otäckt att behöva ta hand om dom mitt i natten. Alltså inte frågan om att plåga djur eller inte, det var inte poängen utan dubbelmoralen.......... Anki Exakt Anki precis så menade jag att det var  Blev lite förvånad att det inte uppfattades så ... Detta är ingen "Hatakattråd" Amairas inlägg, kloka ord som oftast, tål att läsas om både en och två gånger ... för visst är det så Vilka hundar dödar kor och hästar  I varje fall kan jag inte se min hädangångne cocker hoppa på en ko
skogstroll
27-08-2008, 10:25
svårt det där med katter, det lättaste är nog att inte skaffa nån alls om man har problem med döda råttor, fåglar, fladdermöss inne i huset. Ska man ändå ha katt får man nog försöka se det från den ljusa sidan, att man får råttfritt runt huset. Min kisse är expert på att dra in det ena och det andra och ska jag ha henne kvar får jag väl vara tacksam även om man kl 3, 5 nätter i veckan, inte tycker det är så kul att vakna av dunder och brak Upprör man sig över katters jagande så är väl människor bra mycket värre... det går nog knappt att jämföra. Vi förstör miljön för allt levande med våra pustande bilar och prylbehov... tur för oss att djur inte kan säga vad de tycker om oss Skogstrollet
Jag tycker inte att det ena beöver utesluta det andra. Inte heller att man ska "sluta bry sig" för att det finns andra saker som är värre. Inte ens om de är besläktade.
"Ät upp maten unge! Barnen i Afrika svälter!"
Hjälper det Afrikas barn, om västvärldens barn äter för två, och blir överviktiga och dör en flör tidig död i hjärt och kärlsjukdomar? Sorry för liknelsen, men kom inte på något bättre sätt att tala om hur jag menar, hur jag ser sådana här resonemang: Låt katter utan åtskillnad döda och plåga andra djur, för det gör människan mer ändå, så vi kan inte säga något om det.
Och det må vara hänt att människan är det största och grymmaste rovdjuret på jorden (efter gulbandad dykarlarv vill jag säga). Men JAG vill helst inte gå under den benämningen tack. För jag gör vad som står i min makt för att både undvika och bekämpa "grymhet", i den mån jag kan påverka det.
skogstroll
27-08-2008, 10:52
vem gör inte det
CITAT (skogstroll @ 27-08-2008, 11:52)  vem gör inte det Precis!  Det var det som var min poäng. (Och som människor har vi ibland till och med ett val.) Nu ska jag sluta skriva i den här tråden, så jag inte spårar ur den här med, för stackars Snöflinga. Kramisar alla.
Whiskuchi
27-08-2008, 13:01
CITAT (Azur @ 27-08-2008, 09:35)  Hundar dödar färre saker uteslutande för att de kontrolleras hårdare, och de kontrolleras hårdare uteslutande för att de är farligare än vad katter är, och kan döda får, hästar, kor... dvs orsaka ekonomisk skada. Jag tror de kontrolleras hårdare för att de är dyrare än katter också. Annars skulle dvärghundar tillåtas springa lika fritt som katter - de lär inte döda får, hästar och kor. Men det skulle svida i ägarens plånbok om hunden försvann... en katt däremot kan man få gratis. /Whiskuchi, som dödar sniglar (dock inte med salt) och håller mina katter inne, trots att de inte kostat mig något i inköp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|