|
Valletok
26-08-2008, 22:15
Jag har skaffat en liten väderkvarnspalm, Chamaerops Excelsa eller möjligtvis en Trachycarpus fortunei som jag tänkte ha på balkongen så länge somj möjligt. Jag är dock lite osäker på vad den gillar för jord och hur den vill bli vattnad och gödd. Jag planterade den i en större kruka med en blandning av sand och gödselrik jord. Direkt vek sig bladen och det verkade som den inte gillade jorden. Så jag hämtade sand, lerjord och grus och planterade om den men än så länge har bladen inte vecklat ut sig igen. Balkongen har söderläge och palmen står skyddad bakom ett glasstaket. Mest hela dagen står den i sol även om solen förvisso har lyst med sin frånvarao ganska mycket det senaste veckorna. Balkongen ligger i Stockholm och borde vara zon 1. Vanligtvis är det lite varmare på balkongen en ute på gatan.
Är det någon som har koll på hur en sådan palm ska fås att trivas och växa? Vad ska jag ha för jord, hur ofta vattnar man och hur får jag den att växa sig stor och fin?
Har också köpt en Findadelpalm. Nån som vet hur länge den kan stå på balkongen?
/Mattis
Alexander-VG-zon3
26-08-2008, 22:29
Trachycarpus fortunei - är det som du har ,, den vill inte ha lera . plantera den i vanlig plantjord som du blandar upp med leca eller grus . håll den fuktig hela tiden under tillväxten och lite torrare på vintern , även tidig vår vill den ha fukt . du får hålla koll på värmen ,,på sommaren vill den inte ha över +35c +40c så du måste vädra och hålla den fuktig , ge den näring från maj till juli så nu är det försent att ge den näring . den tål neråt -10c -15c om den står torrt på vintern men bör ändå ge skydd när det går under -10c -5c . speciellt rötterna vill inte frysa så dom bör du skydda när det går under -5c vilket fall . har du väl haft den ute på balkongen så måste den sedan hela vintern fram till våren stå kallt mellan +1c +10c . kommer den in i rumstemp så chockas den .
Findadelpalm - ska du inte ha på en söderbalkong om du inte kan skugga den ,, dels så bränns bladen på den väldigt lätt på våren ( tar du ut den på våren så kommer du bränna alla blad i södersolen ). så mellan feb-maj måste den stå i skugga sedan därefter halvskugga . gillar inte när det går över +35c en temp på runt +25c +30c är lagom och då ska den hållas fuktig både i jorden och luften då detta är en tropiskpalm-art . ges samam gödning som den andre palmen från maj till juli blåkorn passar den bra . den kan du ge blomjord till när du planterar om den som innehåller lecakulor . denna kan du ha ute tills det på nätterna blir runt +1c ,,m står den torrt på vintern tål den neråt -3c -6c men du bör inte alls utsätta den för frost . på vintern vill den övervintra ljust i en temp på +5c +15c .
en palmer som däremot trivs bra på en söderbalkong är dvärgpalm- Chamaerops humilis och äkta dadelpalm - Phoenix dactylifera och Trådpalms arterna - Washingtonia filifera och Washingtonia robusta . alla är lätta att fröså och finns även att köpa .
Valletok
26-08-2008, 22:45
CITAT (flaxss @ 26-08-2008, 23:29)  Trachycarpus fortunei - är det som du har ,, den vill inte ha lera . plantera den i vanlig plantjord som du blandar upp med leca eller grus Tack för ditt snabba svar. Vanlig plantjord om än med mycket gödsel var det jag använde först. Varför reagerade då palmen så omedelbart? /M
Alexander-VG-zon3
26-08-2008, 22:55
CITAT (Valletok @ 26-08-2008, 22:45)  Tack för ditt snabba svar. Vanlig plantjord om än med mycket gödsel var det jag använde först. Varför reagerade då palmen så omedelbart?
/M har du bild på bladen ?? ser jag bladen kan jag hjälpa dig bättre . väderkvarnspalm växer naturligt i rätt så ''fattigjord'' som även har lågt ph , så den kan ha blivit chockad kanske av näringen men det känns som om det låter mindre troligt . eller har du kanske missat att vattna den ? eller vattnat den för mycket då ruttnar den i mitten .
Jesper79
27-08-2008, 00:21
flaxx. ursäkta mig att ja lägger mig i denna tråden men va det dadelpalm - Phoenix dactylifera som vi sådde förra året i skolan? jag kommer inte riktigt ihåg, bara att det va nån slags dadelpalm, iallafall så trivs dom bra  det blev 2 st och nu är det andra bladparet börjat växa till sig ordentligt. hur går det för dina du sådde? /J
Alexander-VG-zon3
27-08-2008, 10:46
CITAT (Jesper79 @ 27-08-2008, 00:21)  flaxx. ursäkta mig att ja lägger mig i denna tråden men va det dadelpalm - Phoenix dactylifera som vi sådde förra året i skolan? jag kommer inte riktigt ihåg, bara att det va nån slags dadelpalm, iallafall så trivs dom bra  det blev 2 st och nu är det andra bladparet börjat växa till sig ordentligt. hur går det för dina du sådde? /J japp det var en sådan ,, alla mina grodde 100% ,, men det brukar det var när jag sått innan också . med det är bra att dom trivs ju
Valletok
27-08-2008, 15:38
CITAT (flaxss @ 26-08-2008, 23:55)  har du bild på bladen ?? ser jag bladen kan jag hjälpa dig bättre .
väderkvarnspalm växer naturligt i rätt så ''fattigjord'' som även har lågt ph , så den kan ha blivit chockad kanske av näringen men det känns som om det låter mindre troligt . eller har du kanske missat att vattna den ?
eller vattnat den för mycket då ruttnar den i mitten . Ja får se om jag kan få liv i min gamla digitalkamera... :-) Skulle det vara en skillnad ifall det är en Chamaerops Excelsa? I butiken hette den nämligen det. Sen läste jag att man ofta förvillar dessa två sorter och det som säljs i Sverige som Chamaerops Excelsa ofta är T.Fortunei. I alla fall så har bladen, särskilt på de nedre grenar vikt ihop sig och vissa har delat på sig. Topparna är bruna och lite trasiga. Det finns också svarta fläckar lite här och där på bladen. Jag har inte vattnat jättemycket. Men sen jag bytte jord har den stått i fuktig jord. /M
Alexander-VG-zon3
27-08-2008, 15:55
CITAT (Valletok @ 27-08-2008, 15:38)  Ja får se om jag kan få liv i min gamla digitalkamera... :-) Skulle det vara en skillnad ifall det är en Chamaerops Excelsa? I butiken hette den nämligen det. Sen läste jag att man ofta förvillar dessa två sorter och det som säljs i Sverige som Chamaerops Excelsa ofta är T.Fortunei.
I alla fall så har bladen, särskilt på de nedre grenar vikt ihop sig och vissa har delat på sig. Topparna är bruna och lite trasiga. Det finns också svarta fläckar lite här och där på bladen.
Jag har inte vattnat jättemycket. Men sen jag bytte jord har den stått i fuktig jord.
/M har du kanske vattnat för lite ? och det du kallar ''grenar'' är bladskaft . du ser ''spjut'' blad i mitten ,, alltså dom nya blad kommer ju i mitten ,, kolla om dom är friska och försök att dra lite lätt i dom ( inte så du drar veck dom ) . kommer dom då ut och är din palm skadad . Trachycarpus fortunei är samma art som Chamaerops Excelsa , Chamaerops Excelsa är ett gammalt namn för Trachycarpus fortunei i sverige används båda namnen .
sparvuggla
28-07-2011, 12:53
Det vore häftigt att få se lite bilder på eran palmer..........?
Alexander-VG-zon3
28-07-2011, 20:04
sparvuggla
29-07-2011, 06:47
CITAT (flaxss @ 28-07-2011, 21:04)  Häftigt! Alla är super, men dvärgpalmen ser ut att vara nåt alldeles extra......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|