Full version: Kapa Änglatrumpet?
Frideborg
Hej!
En undring.Kan man kapa Änglatrumpet???
Fick en i går.ca 2 meter.Den har en del fula blad något litet odjur har varit och
smaskat i sig och lämnat hål.
Om jag kapar den ger den upp
att komma igen?
mvh Birgitta W rose.gif
Alba
Det råder delade meningar om detta med klippning av Änglatrumpet.

Enl. Maj-Lis Ptterson vid SLU ska man absolut inte klippa Änglatrumpeten. Man hämmar den för blomning nästa säsong.

Jag hade en Änglatrumpet som var nästan 2 m hög som jag klippte på hösten. Hela den delen dog men det kom nya skott från roten.
Jag hade mini-änglatrumpeter som jag klippte på hösten....alla dog under vintern. Om det berodde på klippningen vet jag ju inte.

ajn08
Hej!
Jag har sedan många år ett antal stora änglatrumpeter som övervintras i ett svalt källarförråd, 10-12 grader med extrabelysning. För att få rum med alla så måste de klippas in. Klipper in rejält men ovanför delningen av stammen så att delar av den sk blomzonen blir kvar. Trots det blommar de rikligt men sent på säsongen.
Odlare i mälardalen.
Christer i Falköping
Har aldrig själv varit med om att de dött av en sådan kapning. De brukar inte protestera nämnvärt över det tycker jag. Det avkapade kan man sedan dela i lagom längder och sätta som sticklingar.
Christer.
Malvia
CITAT (Birgitta W @ 27-08-2008, 09:27) *
Hej!
En undring.Kan man kapa Änglatrumpet???
Fick en i går.ca 2 meter.Den har en del fula blad något litet odjur har varit och
smaskat i sig och lämnat hål.
Om jag kapar den ger den upp
att komma igen?
mvh Birgitta W rose.gif

Har den blommat nåt i år? Klipper du nu får du inga blommor i år.

Mina som frös ned rejält förra året kom med en mängd rotskott som vuxit sig rejält och frodigt, och har nu senaste veckan börjat komma med blommor.

Så jag hoppas det blir en varm och frostfri period ett tag frammåt.

Om jag klipper ner är om de inte får rum i vinterförvaringsrummet när jag tar in dom för vintern.

De fula bladen är det tvestjärtar som gör hål i, smaskar under nätterna, inget att göra år, blir dom gula tar jag bort dem.
Frideborg
Tack för tipsen!
Nu vet jag oxå vad jag kan göra.
thanks.gif Birgitta W
Lena
Hej

vill tala om att Änglatumpeter klarar det mesta. Jag klippte ned min Tre meter höga ängel förra hösten för jag tyckte den hade fått så grova stammar, den är 7 år. kapade den inför vintern till 1 dm, den sprutade nya skott och blommar i sommar precis som vannligt, fast den är ju mycket mindre, tilläggas ska att jag varje höst tar ned rotklumpen rejält så att växen ryms i en 20 liter hink
MVH

Lena zon 4
Frideborg
Hej!
Vad trevligt att den musikaliska blomman kommer igen efter kapning!
Har kapat den och ser framemot blommor nästa år.
mvh Birgitta W
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon