Full version: Är det möjligt...
Agneta z5-6
Finns det någon möjlighet att man kan "frisera" havtorn något?Busken är ju ovanligt spretig.Vilken tid på året skulle passa bäst?Är det någon som vet?
Aqvakul
Juli-august-september (JAS) är en lämplig tid för en liten "sommarfrisering".
Lady Hamilton
Visst kan du frisera plantorna men tänk på att Havtorn bildat bär på 2-års skotten. Och buskens naturliga växtsätt är spretigt. När man lämpligast friserara kan jag ej svara på
Agneta z5-6
har nyss skaffat mig "Romeo" till mina båda flickor.Skall ut och frissera dem till sitt bästa för just honom.
Får se om de överlever mina smä klipp.Bären kommer när de behagar.
Jan Lindgren
Hej!
När man skördar havtorn så klipper man av grenarna så det ska inte vara några problem. Enligt Balsgård så är det dock inte bra att skära av tjocka grenar eftersom det då kan bli svampangrepp..
MVH
Jan Lindgren
Ragnwald
Hmm... tänk på att Havtorn precis som Syrénen, skjuter fantastiskt med rotskott vid klippning.
Den har till skillnad från Syrénen, tämligen grova och besvärliga skott arbetsamma att tas med. ohmy.gif

PS. Har försökt hjälpa en granne, där hela tomten svämmar över, inte roligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon