anettejson
hej
satte frö för första gången i våras, och har nu 150 små lavendel som jag inte vet hur jag ska övervintra... funderar på inne med växt belysning. är det ett bra alternativ?

snälla hjälp thanks.gif
mvh anette
Alexander-VG-zon3
det bästa hade ju varit i en temp på 0c +10c . eller om dom har dom kvar ute och placerar dom intill söderväggen och så täcker du dom .
renate
Innomhus är ingen bra ide, det bästa är utomhus.Om de står i kruka ställ de på ett skyddat läge som Flaxss rekomendera.Sedan när det blir kallt täcker du med löv,lite granris ev som håller löven på plats.Är de däremot på friland kan du låta de vara där,ev täckning med löv är bra.
Ingrid Zon3
Varför inte plantera dem där du ska ha dem nu?
Då utgår jag ifrån att du bor i en hyfsat mild växtzon där lavendel är härdig.
Alexander-VG-zon3
både storlek och zon och läge,jord avgör .

jag har haft fler lavendel som har dött här i zon 1-2 i fel jord som även har varit stora.

men är det hyfsad bra storlek och man kan ge dom jorden dom vill ha borde det inte vara problem .

anettejson
yes.gif
tack för era omtänksamma råd!!!
ska kanske tilllägga att vi bor i zon 3 och att lavendeln är ca 2 cm höga...
klarar de sig ute på plats då?

mvh en mycket tacksam anette
(ps detta är mitt första frö försök där av alla konstiga frågor whistling.gif

[[attachment=23354:lavendel.JPG]
catlady
Nej, så små i den zonen går inte! De dör om de fryser när rotsystemet är så litet och sårbart. Jag tycker också att du ska försöka hitta något sätt att förvara dem i mellan 0 och 10 plusgrader. Ett uterum, inglasad balkong eller förråd med fönster kanske? Kanske känner du någon snäll människa som skulle kunna hjälpa dig med några av dem? (150 st. WOW!)
Ett tätt växthus av bubbelplats mot husets södervägg, kanske med värmefläkt som slås på om temperaturen sjunker under 0 skulle också gå. Men då är risken att de växter närmast fläkten bränns, och de längst ifrån dör. I värsta fall får du bestämma ett rum i huset som får stå utan värme under vintern, så gör jag med mina hibiskus (men så bor jag ju i zon 1, och rummet håller sig ändå mellan 10 och 15 grader). Lycka till!
anettejson
det var ju en idé! stänga av värmen i ett rum,
ska kolla med resterande av familjen om de kan tänka sig att frysa lite när de sitter vid datorn angel_not.gif då blir det ju minder timmar vid datorn samtidigt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon