Full version: Flytta funkia
T3ZZ
Hej!
Ny här så ja vet inte om ja skriver i rätt forum.
Men det e så att ja har flera lila funkia (hosta?) plantor som ja skulle vilja flytta i trädgården. Så frågan e om det går bra och vilken tidpunkt på året som e mest gynnsam? Hade tänkt att anlägga en ny rabatt vid kökslandet, dumt kanske eftersom dom förökar sej rätt så bra? Men ja har marktäcke i kökslandet (matta å täckbark). Sen undrar ja va som passar till funkia, tänkte köpa lökar att sätta nu som kommer upp till våren, några tips?

//Tezz
T3ZZ
Puffar
Aqvakul
Bästa tiden att flytta är nu. De flesta hostor gillar inte full sol utan trivs gärna lite skuggigt och där har du kanske inte trädgårdslandet. Vilka lökar du samplanterar med spelar väl mindre roll, då de hinner blomma ut innan funkian sätter fart.
T3ZZ
Det e lika lite sol där dom e nu till dit ja ska flytta dom, så inga problem. Tack för svaret
Thé
Jag flyttade två funkior för en månad sedan och det gick förvånansvärt bra med tanke på att de hade så stor bladmassa. Men jag såg till att vattna ordentligt och det märktes inte på dem att jag flyttade dem. Jag tror att funkior är rätt tuffa.

Till våren kommer de inte att synas, de vissnar ner till vintern och sedan kommer det nya blad till våren. Det är jättebra att kombinera med lökar, särskilt sådana som ser trista ut efter blomning (tulpaner och narcisser, exempelvis). När lökarna har blommat klart kommer funkiorna upp och döljer de trista lökbladen med sina blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon