angylp
Läste i artikeln "Aktuellt i September" att chilli (och jag antar även tomaterna) behöver flyttas in i bostaden för att de ska fortsätta sätta frukt. Jag har ett antal sådana växter i krukor där det redan finns många frukter men som fortfarande inte är mogna än.

Bor i östergötland och undrar om det är tillräckligt varmt för att frukterna ska mogna i tid så jag slipper flytta in 15-tals stora krukor in i huset ?
Blomstertanten
unsure.gif Vet inte hur det är med chili, men tomaterna kan man ta in och eftermogna.
Jag brukar klippa av hela grenarna och hänga upp i mitt soliga köksfönster.Kanske inte ser så vackert ut, men det fungerar. tongue.gif
habanero
Om du vill att chilin ska fortsätta att sätta frukt efter att du flyttat in dem, så får du först vänja dem vid inomhusklimatet under en vecka-tio dagar. Sen behöver du en ordentlig blomlampa. Jag använder Flitig Lisa (tror jag den heter) från Philips.

Om du bara vill att de skall mogna, så klarar du dig utan lampa.

Vi brukar ha chilin på balkongen ända in i oktober. Förutsatt att det inte blir frost vill säga. (bor i Stockholm)

Hälsningar
Mats
angylp
CITAT (Blomstertanten @ 07-09-2003, 10:45)
unsure.gif Vet inte hur det är med chili, men tomaterna kan man ta in och eftermogna.
Jag brukar klippa av hela grenarna och hänga upp i mitt soliga köksfönster.Kanske inte ser så vackert ut, men det fungerar. tongue.gif

Jag var mest intresserad med hur det är med tomaterna... Så det finns alltså ingen vinst att låta tomaterna mogna på naturligt sätt (dvs. inte klippa av grenarna). Förlorar man smaken på något sätt ? Vad är förresten den lägsta temperatur tomaterna klarar ?
Cilla
CITAT (angylp @ 08-09-2003, 08:15)
Jag var mest intresserad med hur det är med tomaterna... Så det finns alltså ingen vinst att låta tomaterna mogna på naturligt sätt (dvs. inte klippa av grenarna). Förlorar man smaken på något sätt ? Vad är förresten den lägsta temperatur tomaterna klarar ?

Vore roligt att få svar på detta från någon som vet lite hur tomaters mognadsprocesser fungerar biologiskt!

Det borde vara skillnad på smaken på tomater som mognar på sin planta och de som mognar i sig själva. Frågan är vad som sker när en tomat mognar - någon som vill ge sig på att beskriva?

Jag tycker att tomater som eftermognar på fönsterbrädan blir mycket goda, men kanske är det för att de mognar senare när man glömt den ljuvliga sötman på sommartomaterna.

I övrigt verkar solbelysning på tomaterna spela större roll än värmen för plantorna. De jag har på friland (också växthussorter) är godare än de grannen har i ett varmt, aningen skuggigare växthus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon