Christoffer
Jag älskar Häagen-Dazs-glass och näst därefter glass från Lejonet och Björnen,
men är det någon som har ett bra recept som efterliknar smaken och konsistensen
från dem?
KURT
Har du glassmaskin? Man måste ha glassmaskin, eller frysa smeten så snabbt att det inte hinner bildas stora iskristaller på något annat sätt än med glassmaskin, och då är det flytande kväve eller krossad torris som gäller.
skogstroll
den godaste glass jag nånsin ätit är den jag gjort själv med glassmaskin som jag lånade en gång... gud vad smarrigt!
catlady
Ja, enda sättet är med glassmaskin. Har man inte det får man göra en parfait istället. Men då blir det ju inte glass, utan frusen söt grädde med grejer i. Knepet att få en riktigt krämig glass är att använda stora delar grädde. Mitt bästa tips är att smälta ihop råsocker och kaffepulver i ugnen, och sedan krossa kristallerna ordentligt i en mortel. Men som sagt, det blir inget utan en glassmaskin.
Christoffer
Vad synd. Nåja, då kanske jag får införskaffa en glassmaskin en vacker dag.
Krakan
Här är ett glassrecept som jag har hittat på nätet och tänkt att jag måste göra men tyvärr inte provat ännu. smile.gif

http://www.matklubben.se/recept/graeddglas...dajm_31141.html

Citat:
Vansinnigt god glass.
Den är mycket lätt att göra, ingen glassmaskin eller kokning behövs, vispa bara och ställ den i frysen.

Gräddglass med dajm
För 6 personer.

Källa: Ulf Svensson
Uppladdad av: tinah
Ingredienser
4 äggulor
3/4 dl socker
2 msk ljus sirap
1 tsk vanillinsocker
4 dl vispgrädde
2 dubbeldajm

Gör så här
Vispa äggulor, socker, sirap och vanillinsocker med elvisp ca 4-5 minuter till en vit och fluffig smet.

Vispa grädden för sig och hacka dajmen fint.
Blanda samman äggsmet, grädde och dajm.
Häll i en form. Frys minst 8 timmar.

Låt den stå 20-30 minuter och tina i kylen före servering.
tinah
5:e jun 2008, 23:15

(Källa: Allt om mat)
Ingrid Zon3
En parfait slår allt man kan köpa i affärerna med hästlängder tycker jag. Färsk vispgrädde, riktiga äggulor, socker och inte en E-grej inom synhåll. Smaksätt med färska hallon eller rostade hasselnötter. Går bra att klara utan glassmaskin, rör några gånger under infrysningen bara.

Kalorierna blir så många så dom tar ut varann tongue.gif
Christoffer
MUMS! tongue.gif Bägge recepten måste jag prova i sinom tid.

KURT
Lite mera vuxen glass, från en av världens bästa restauranger:

http://www.youtube.com/watch?v=D6CLoRuvGcY
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon