|
Full version: Husihelvete.se
Husihelvete
27-08-2008, 15:29
Hej Detta blir vårt första inlägg här på forumet. Vi hoppas ha mycket nytta av att kunna fråga om allt mellan himmel och jord när det gäller trädgårdanläggning i alla fall. Vi är ett par som för första gången i våra liv ha en 'egen' trädgård, att vi dessutom måste anlägga den själva gör det hela ännu mer spännande. Om ni vill titta in på vår sida för att se hur det går för oss så går det bra, just nu så sliter vi med att försöka ordna till en fin gräsmatta. Adressen till vår hemsida är www.husihelvete.seOm ni letar er in så lämna gärna en kommentar och berätta om vi gör rätt eller fel, välkomna.
Christer i Falköping
27-08-2008, 16:33
Ett sånt jobb ni har framför er! Så roligt!! Skall kika in där till och från. Christer.
Husihelvete
27-08-2008, 20:52
Jo tack, visst blir det jobb allt. Men att rensa marken från sten kan nöppeligen klassas som roligt, mest bara jobbigt.
Det ska bli kul att följa ert arbete....blod, svett och tårar. Du kommer säkert att få hjälp här på Odla. Det är sällan en fråga får stå obesvarad.
Välkommen hit förresten. Hoppas du kommer att trivas lika bra som vi andra gör.
Husihelvete
28-08-2008, 10:14
Då kan jag börja med en fråga direkt. När är det bäst att plantera rosor? Vi har tittat på klätter-rosen Grand Hotel och är mer än lovligt sugna. Var kan man förövrigt köoa denna sort?
Vilken zon bor du i? 3 eller 4? I lägre zoner är höstplantering det allra bästa, men där ni bor kanske det är säkrare att vänta till våren. Risken är annars att rosen fryser ihjäl innan den hunnit rota sig. Enligt rosenposten.dk är Grand Hotel en zon 3-ros, men det är inte säkert att det stämmer. Prova att sätta en till våren, täck den sedan till nästa vinter, så kanske det fixar sig. Rosor som ni vet är tuffa (som klarar sig i högre zon) går bra att plantera på hösten även hos er.
Husihelvete
29-08-2008, 21:18
Jag bor i Västerås, rätt nära Mälaren. Jag tror att det är zon 2 men kan lika gärna vara 3. Vet inte helt säket, lär mig någon.  Nu är vi snart halvvägs klara med underarbetet inför gräsmatterullningen.
Helen i Piteå Zon 5
29-08-2008, 21:33
Hej och Välkommen hit! Roligt att se bilder från ert bygge och blivande trädgård! Ser fram emot fortsättningen
*Ulrica*
30-08-2008, 12:56
Välkommna hit! Vilket underbart jobb ni har framför er! Visst, det är inte kul att plocka sten eller gräva alltid men man kan ju fantisera om rosor eller något annat under tiden...
Lycka till!
Överbölingen
30-08-2008, 13:31
Oj vilket palats!
Och grunden till ett stenparti är ju färdig tyckte jag mig se på en bild fast ni kanske har djupare planer för den stemassan.
Hur som helst,välkomna till trädgårdsfolket. Hjälpa varandra är ett axiom inom trädgårdskulturen. Planera långsamt. Det tjänar ni både arbete och pengar på. Kul att få följa utvecklingen.
Grönberg
30-08-2008, 13:50
Jättekul! Välkomna till Odla! Har själv hållt på att anlägga en trädgård - i 24 år Det tar aldrig slut, man hittar på nya "hyss" allteftersom. Lycka till!
Husihelvete
30-08-2008, 19:38
Tack igen, ni är så snälla och goa allesamman. @Överbölingen Vilka stenmassor menar du? Menar du våra stödmorar? Palats vill vi inte kalla det, inte riktigt. Vi kallar det för vår lilla stuga.  Skämt å sido, det är vår alldeles egen herrgård. I trädgården som kommer bli 'färdig' ungefär vilket år som helst har vi tänkt oss växter som passar med huset och tids-eran. Nu har det skett ett rejält framfall i trädgårdsfrågan, titta gärna in på vår sida så får ni se.
Överbölingen
30-08-2008, 23:18
Bild nr fyra föranledde tankar till stenparti. Men som någon sagt. En trädgård blir aldrig färdig.
Husihelvete
01-09-2008, 21:42
Du menar våran mur, se länken. MurenMellan stenarna tänkte vi sätta diverse stenpartiväxter med tiden. Det är många luckor som ska fyllas och många växter som måste anskaffas. Vi tänker oss nog inte ha någon marktäckare som klättrar på stenarna, vi tycker de är vackra som de är. Frågan är förresten vad som kan klara sig. Den högra delen ligger i rent sydläge och den vänstra i väst.
Husihelvete
06-09-2008, 20:19
Äntligen, slutligen och tillslut har vi en gräsmatta på tomten. Lite bilder kan beskådas på vår hemsida. Nästa steg i trädgården blir lite träd och buskar.
Har någon några försalag?
Husihelvete
09-09-2008, 18:28
Nu har vi äntligen publicerat bilder från helgens gräsmatte.-rullning. Vi vet att många har väntat på dem så nu kan vi glatt meddela att de finns på vår sida. Vinbärsbuskar och en krusbärsbuske har införskaffats idag och skall planteras i helgen men vi hoppas på att få många förslag på vad vi kan ha mer i vår trädgård. Tre träd har vi tänkt oss och gropar är redan grävda. Titta på bilderna och föreslå på.
Ja, det där "Garden in a box" var ju fyndigt...men DYRT som 17!!! Herregud!! 750 :- för lökar till 0,5 kvm!!! Det är ju inte klokt!! Man får väldigt mycket lökar ute i handeln för 750:- det är ungefär den summa jag spenderat nu i höst och för det har jag köpt: * 30 Allium 'Purple sensation' * 40 Kungsängsliljor * 10 Sommarsnöklocka * 20 Narciss Thalia * 24 Krokus Blå * 12 Krokus Rosa/gul * 100 Pärlhyacint * 8 Kejsartulpaner * 12 Liljeblommande tulpaner 'Yonina' * 8 grönbands tulpaner Lila/grön * 10 Tulipa Humilis 'Little beauty' * 10 Balkansippa Vita Jag tror inte att dessa får plats på 0,5 kvm.....eller? På påsarna i handeln finns det ju faktiskt planteringsanvisningar oxå. Oj, förlåt att jag blev så upprörd och låter så ilsken  , men jag tycker att det är rena rånet!! Edit: "Garden in a box" var länkat i Husihelvete-bloggen... //Heda
Husihelvete
11-09-2008, 12:13
Ja du, vi skrev aldrig att vi skulle köpa själva eller att det var billigt. Bara att det var en lite rolig affärsídé. Det man kan göra är att se vad som ingår i en box som man gillar, köpa lökarna själv billigare och sedan sätta lökarna efter eget huvud. Eller så kan man köpa boxen rätt av.
Självklart! Jag hoppas verkligen inte att ni tog det som kritik av er!!! Det var det verkligen inte!! Idén är ju finurlig, lite som Perfect pratners, fast i större format...tyckte att det var lite dyrt bara!  //Heda
Husihelvete
13-09-2008, 14:22
Inte alls Heda, inte alls.
Nu har vi planterat två tredjedelar av det som skulle ner i jorden denna helg. Det finns bilder på vår sida för den som är nyfiken.
Grönberg
13-09-2008, 16:40
Beundransvärd energi, påminner mig om -84 när vi köpte huset, kollar ni på andra trädgårdar överhuvudtaget!? Kan ge er det lilla extra från början............
Husihelvete
14-09-2008, 19:06
Nu har vi planterat träd och satt lök. Bildbevis finnes på vår hemsida. CITAT (Grönberg @ 13-09-2008, 17:40)  Beundransvärd energi, påminner mig om -84 när vi köpte huset, kollar ni på andra trädgårdar överhuvudtaget!? Kan ge er det lilla extra från början............ Jo visst tittar vi, vi tittar på allt som dyker upp framför näsan. Vi har nog en liten plan ändå. Den består i att skynda långsamt samtidigt som vi går och värper på ett par idéer. Först och främst så måste gräsmattan etablera sig och träden komma på plats sedan kan 'äggen' sakta men säkert kläckas. Det saknas ju fortfarande två träd.
Husihelvete
17-09-2008, 17:50
Idag hade kom besökare nr. 250.000 till vår sida. Vi hoppas kunna skriva mycket mer om trädgårsarbeten snart. Vi kommer nog att behöva idéer och förslag, vi återkommer när vi klarat av allt det där praktiska bara. I helgen kommer vi att klippa gräsmattan för första gången, har någon några tips inför premiären?
Husihelvete
26-09-2008, 20:26
Nu är gräsklipparen levererad och monterad. Den står nu i hallen och glänser i väntan på morgondagens premiärklippning. Vi har lagt ut lite bilder på den på vår hemsida om någon är nyfiken, den är lite ovanlig. Kommentera gärna eller varför inte ställa frågor. Det är alltid kul med feedback.
Fågelvägen
26-09-2008, 21:07
@ Husihelvete, som skrev "Vi har nog en liten plan ändå. Den består i att skynda långsamt" ...
Hur olika man kan uppfatta LÅNGSAMT! Grönberg har hållit på med sin trädgård i 24 år. Är det långsamt? Eller är det kanske alldeles lagom snabbt om man vill åstadkomma en riktig trädgård?
Snöflinga
27-09-2008, 21:44
Lugn, lugn "husihelvete"  jag har bara kommit till Maj 2006 ! Tänker ta det från början. Det är som att läsa en bok, en bra och underhållande bok  Kul att ha huset dokumenterat för framtiden!
Husihelvete
30-09-2008, 08:59
CITAT (Fågelvägen @ 26-09-2008, 22:07)  @ Husihelvete, som skrev "Vi har nog en liten plan ändå. Den består i att skynda långsamt" ...
Hur olika man kan uppfatta LÅNGSAMT! Grönberg har hållit på med sin trädgård i 24 år. Är det långsamt? Eller är det kanske alldeles lagom snabbt om man vill åstadkomma en riktig trädgård? Hur olika man kan uppfatta långsamt? Det är ungefär lika olika som att säga hur långt ett snöre är.  Vad är det som definierar en 'riktig trädgård' förresten? Kan inte en definition vara att det är grönt och skönt istället för leråker? CITAT (Snöflinga @ 27-09-2008, 22:44)  Lugn, lugn "husihelvete"  jag har bara kommit till Maj 2006 ! Tänker ta det från början. Det är som att läsa en bok, en bra och underhållande bok  Kul att ha huset dokumenterat för framtiden! Kul att du gillar läsningen. Det fylls på med mer att läsa nästan varje dag.
Husihelvete
11-10-2008, 17:29
Idag har vi skyfflat grus på vår nya, nedgrävda uteplats. Det blir nog så mycket som vi kommer göra i år. Nästa år kommer vi att plantera buskar i lutningen upp till gräsmattan och stenlägga. Planerna för detta 'rum' inbegriper både murad grill och vattenfall.
Husihelvete
27-10-2008, 19:56
Nu har jag något för er att bita i, jag skulle vilja höra vad ni tycker. Vi har en rabatt som ska fyllas, vi har tänkt oss både buskar och blommor. Buskarna får gärna vara upp emot två meter höga, i alla fall de som skall vara i den övre delen upp emot carporten. Skriv och berätta vad ni har för förslag, den modige kanske gör en skiss också. Det är alltså det röda utrymmet som ska fyllas, ganska så stor rabatt med andra ord.
Husihelvete
09-11-2008, 16:37
Idag har vi jobbat i trädgården. Vi har grävt och ordnat med rabatter. Vi har också säkrat upp buskarna mot gnagare i vinter.
Vi har också lagt ut bilder, bland annat på den rabatt som vi tidigare bett om hjälp med i den här tråden.
Husihelvete
27-12-2008, 13:15
Det var länge sedan sist vi skrev något här, nu finns det däremot lite att skriva om. Det vackra vädret och den värmande har gjort vinterträdgården till en plats där man gärna är även om den inte är helt klar. Trots att en del kvastår att bygga väcks nu inspirationen kring vad vi ska ha för växter där. Har ni några bra förslag på växter? Vi hade tänkt att vi skulle ha någonslags citrus träd, kanske även ett litet olivträd. Vad mer, kom gärna med förslag.
diva&hero
28-12-2008, 13:05
Vad spännande att anlägga en trädgård! Och att ni gör det tillsammans. Min sambo är inte ett dugg intresserad av det, tycker bara att jag slösar pengar på det. Han vill bara lägga pengar på våran båt och vara ute på Mälaren hela sommaren och slappa! Iof så har jag inget emot det heller. Det är riktigt skön avkoppling. Men det känner jag i trägården med. Ja,ja vi har tid att fixa till det så småningom. Får kolla in andras projekt tillsvidare. Lycka till med allt! /Ullis
Husihelvete
07-01-2009, 23:08
Senaste nytt, stoppa pressarna!!!Det skrivs om oss och vår blogg på Vestmanlands Läns Tidnings hemsida. Gå direkt till artikeln via vår hemsida, husihelvete.se, eller gå tilll vlt.se och hitta artikeln där.
Österläge
08-01-2009, 08:56
Vad kul, grattis till förstaplatsen!  Kollar in er blogg lite då o då, har ju själv precis flyttat till hus med bara gräsmatta på tomten så till våren ska jag försöka anlägga en trädgård... Säger som Ullis, vad kul att göra det ihop! Min man är inte heller särskilt intresserad, tyvärr... Men jag får väl planera så får han gräva!
Husihelvete
08-01-2009, 20:58
Tack, tack
Husihelvete
09-02-2009, 12:57
Under helgen har det fallit ett par decimeter snö hos oss och temperaturen har sjunkit en bra bit under nollan. Det har dock inte hindrat oss från att få jord under naglarna. Pelargonsticklingarna har planterats i krukor så nu har vi 14 sorter som vi hoppas ska ta sig som pryder fönsterbänkarna i köket. Vi har också planterat 4 olika sorters chili, kanske lite tidigt men vi kunde inte hålla oss längre.
Husihelvete
16-02-2009, 16:23
Vår husblogg börjar mer och mer likna en blomsterblogg. Nu är det inlägg om pelargoner var och varrannan dag känns det som.
Husihelvete
21-02-2009, 18:56
Nu har vi bestämt oss för hur vi ska göra med rabatten på framsidan av huset, det ska få bli en stor surjordsrabatt. Vi ska ha Gaffel Olvon, Rhododendron och andra surjordsväxter. Har ni tips och förslag på vad som kan passa i rabatten? Den ligger i skugga till halvskugga.
Husihelvete
16-03-2009, 15:59
Någon gång under helgen, nästan helt obemärkt passerade besöksantalet på vår hemsida och blogg 300.000. Det är jättekul att så många har varit inne och läst och tittat på bilder sedan vi startade för drygt tre år sedan.
Vi vill tacka för alla trevliga kommentarer och den feedback vi fått på våra inlägg och de trevliga mail ni skickat, det är jättekul. Vi hoppas att ni fortsätter att besöka vår hemsida framöver.
Husihelvete
17-03-2009, 08:02
Nu har det hänt igen, det är som om vi är magneter. Vi har blivit intervjuade igen och intervjun har publicerats i den relativt nya tidningen Vårt nya hus. Tidningen syftar till att vara en guide för dem som går i husbyggartankar. Den innehåller förutom nya husmodeller från alla Sveriges hustillverkare även väldigt mycket inspiration och tips för dem som är i husbyggartankar
Husihelvete
03-04-2009, 09:23
Imorgon drar det stora vårbruket igång. Vi ska gräva för rabatt, häck och plantera träd. Om plantskolan har fått sin leverans så kommer vi att plantera häcken också. Vädergudarna har lovat vackert väder i helgen så det kommer säkert att bli urmysigt att jobba utomhus.
Husihelvete
05-04-2009, 21:10
I helgen har vi jobbat på. Vi har grävt för häck och vi har planterat träd, både körsbär och plommon.
Husihelvete
11-04-2009, 08:36
Igår planterade vi äntligen häcken. Vi hann med att gräva klart för en rabatt och vi pysslade lite med kantstenen för en annan rabatt. Nu dröjer det inte länge innan rabatterna är klara, leveransen från Odla kommer och vi har gett oss ut på shoppingrunda bland kringliggande plantskolor och handelsträdgårdar. Det riktigt spritter i kroppen av trädgårdslust.
Husihelvete
21-04-2009, 13:30
Nu börjar det hända saker på allvar ute i trädgården. Rabatterna är urgrävda och påfyllda med den finaste rabattjord vi kunde hitta. Nu väntar vi bara på leveransen från Odla och att Handelsträdgården ringen och bekräftar att det vi beställt kommit hem. Vi skriver och berättar om alla detaljer på vår hemsida om ni vill läsa mer om vad vi tar oss för.
PeterDeleter
21-04-2009, 13:34
Jag är jätteavundsjuk på jordhögen. Behöver/vill jag ha också.
Lycka till!
Husihelvete
21-04-2009, 13:53
CITAT (PeterDeleter @ 21-04-2009, 14:34)  Jag är jätteavundsjuk på jordhögen. Behöver/vill jag ha också.
Lycka till! Jordhögen som nu är ett minne blott är inget att vara avundsjuk på. Jag lyckades ensam att göra av med den, kärra bort den, under en helg.
Husihelvete
22-04-2009, 07:36
Nu har vi fått blodlönnen på plats. Det var inte särskillt svårt att plantera den men desto svårare att få hem den, den var ju så himla lång.
[attachment=33717:tr_d.JPG]
pebblelake
22-04-2009, 08:35
CITAT (Husihelvete @ 22-04-2009, 08:36)  Nu har vi fått blodlönnen på plats. Det var inte särskillt svårt att plantera den men desto svårare att få hem den, den var ju så himla lång.
[attachment=33717:tr_d.JPG] Är lite nyfiken vad det blev för lönn? . Blodlönn säger ingenting,det kan vara vad nästan vad som hellst. Använd gärna botaniska namnen. Blev det en Acer platanoides 'Royal Red' eller en Acer platanoides 'Schwedleri' eller Acer platanoides 'Fassen's Black' ?
Husihelvete
22-04-2009, 08:57
Det är en Royal Red.
pebblelake
22-04-2009, 17:36
CITAT (Husihelvete @ 22-04-2009, 09:57)  Det är en Royal Red. Bra val!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|