Full version: Id-hjälp
Alexander-VG-zon3
hejsan

behöver hjälp med dessa fröplantor som har självsått sig i en av mina palmer i kruka som står just nu på balkongen . den har runda blad rätt så gröna , den ''sover'' på nätterna och får små ca 2-3mm stora vita/gröna/limefärgade blommor med 5kronblad . dom dök upp i början av sommaren

se bilder ,, ni ser även dom små vita blommorna som kommer vid bladen .
[attachment=23303:IMG_5686.jpg]
[attachment=23304:IMG_5688.jpg]
[attachment=23305:IMG_5690.jpg]
[attachment=23306:IMG_5689.jpg]

vad tror ni det är ? och hur sköter man dom ? jag har själv en del funderingar det är blommorna som jag inte får ihop .
Aqvakul
liknar lite Robinia (falsk akacia)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Aqvakul @ 27-08-2008, 16:11) *
liknar lite Robinia (falsk akacia)

tack för förslaget ,, men vet inte om blommorna är rätt

jo bladen liknar den väldigt mycket ,, men Robinia har ju större blommor så ser ju den ut

blommorna på dessa ser ju ut så här
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=at...st&id=23304 ( dom små vita vid bladen )

eller det är kanske inte blommor som mina har ??

eller vad tror du ?
Christer i Falköping
Är det akacieväxter som slår ihop bladen på natten? Satt och läste om någon växt med så små blommor vid bladen för någon månad sedan, men inte kan jag minnas vad det var för något. För blommor är det. Kan det ha varit i en gammal frökatalog kanske. Skall se om jag kan komma på var jag läste om det.
Christer.
Alexander-VG-zon3
fast är det inte konstig att den blommar vid bladen ? ,, tycker finns det inte risk att den tappar knopparna,fröna då .

eller det är kanske inte bladpar som den har ?

så här ser den ut nu

bild på blommorna ,, kollade närmre och dom är ca 0,5 till 2mm stora hmm eller små .
[attachment=23309:IMG_5695.jpg]

bild på sovandes blad ,, på natten är dom helt ner fällda den ser ut som en rörmigej på natten .
[attachment=23310:IMG_5694.jpg]

googlade fram till nåt som heter Brexia ,, blommorna stämmer lite men bladen stämmer inte tycker jag .
Alexander-VG-zon3
mysteriet löst

jag har fått ett ettårigt tropiskt ogräs(ört) från Maskarenerna ön . som även är ett ogräs i syd-östra USA .

http://www.alabamaplants.com/Greenalt/Phyl...ellus_page.html

http://sv.wikipedia.org/wiki/Maskarenerna

en Phyllanthus tenellus tillhör Euphorbiaceae .

nu är frågan ,, hur kom den hit här ? eller menas det att min palm är odlad i USA eller på Maskarenerna ön ? hmm intressant .
Aqvakul
Mkt intressant! yes.gif
Myosotis
Vad spännande. Släpp inte lös den i naturen bara.
stennie
Va kul...en liten kul bonus planta !!!!

Tror inte det är någon fara att den ska kunna sprida sig här i Sverige...den klarar nog inte klimatet!
Jan Lindgren
Hej!
Var försiktig! Tänk på det vidriga ogräset gängel. Det kom hit som en söt liten planta.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
jag tycker den är rätt så gullig ,, ska inte släppa lös dom jag tror inte ens dom hinner få frön här . annars hade jag någ kunnat spara ogräsen men att hålla dom i kruka . ska bli intressant att följa .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon