Full version: Habanero
Rauschen
Här är en bild jag tog idag på min Habanero. Den är odlad från frön som jag satte i februari i år. Är riktigt nöjd med att fått frukt första gången jag provar att odla chili. Jag ställde den aldrig utomhus för att pollineras när den blommade, körde fuskvarianten genom att använda mig av tops. =)

[attachment=23307:IMG_3699.jpg]
chilihead
CITAT (Rauschen @ 27-08-2008, 17:47) *
Här är en bild jag tog idag på min Habanero. Den är odlad från frön som jag satte i februari i år. Är riktigt nöjd med att fått frukt första gången jag provar att odla chili. Jag ställde den aldrig utomhus för att pollineras när den blommade, körde fuskvarianten genom att använda mig av tops. =)

[attachment=23307:IMG_3699.jpg]

Jättevacker planta med mogna och vackra habaneros! Blir lite avis när jag ser dom med den där färgen, antagligen en fulländad smakexplosion! Mina habbar har stått ute hela "sommaren" och har inte riktigt kommit igång med sina frukter än sad.gif

Det ser ut som Carribean Red, är det det?
Rauschen
Japp, det är Carribean Red. Köpte frön av min lillasyster som sålde i skolan för att tjäna pengar till skolresa. smile.gif Köpte också en påse Apache F1 som jag planterade samtidigt och som även de fått fina frukter.

[attachment=23403:IMG_3697.jpg]
chilihead
också en fin planta, men det är ganska snålt med chilis på den. apache är bland de lättaste fönsterchilisarna faktiskt. tycker du lyckas väldigt bra med tanke på dina små krukor. vilken jord kör du och använder du någon extra gödning?
Rauschen
Det blev tyvärr ett dåligt foto men det är ungefär 17 st frukter på min Apache. Jag har använt mig av vanlig blomjord och lite extra växtnäring ca en gång i månaden. Vad som har viktigt är mycket vatten. Dom suger i sig fruktansvärda mängder vatten.
Provsmakade mina frukter. Min Apache F1 är tokstark, faktiskt starkare än min Habanero. Blev riktigt förvånad när jag smakade. Men ingenting slår den härligt fruktiga smaken i en Habanero. Mums! smile.gif
case214
Jag fick ca. 200 Apache på vardera plantan som nu hänger på tork inför att de ska malas till pulver.
Xvid
Såg tråden när jag sökte på habanero.

Jag har odlat en Habaneroplanta. Köpte frukt från ica och tog fröna.
Har haft plantan nu exakt två år och jag har bara fått EN habanerofrukt. Den kom i December 2009.
Plantan blommar som bara den men den tappar blommorna efter den har blommat ut. Det spelar ingen roll om jag pollinerar dem själv eller inte, så tappar plantan alla blommor efter blomning.

Är det någon som vet varför den håller på så? eller är det något jag måste ändra/förbättra.
Jag har bara vanlig planteringsjord.
Preussen
hur stor är krukan? odlar du den inomhus?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon