Sarah29
Jag flyttade in i ett radhus med en otrolig överraskning. Har ingen som helst trädgårdserfarenhet sedan innan, så jag trodde att de torra grenarna i spaljén bara var att klippa bort och kasta. På inrådan av min grönfingrade mor lät jag bli och har fått njuta av en enormt vacker klematis, Ville de Lyon, i många veckor.

De tre klätterrosorna däremot, som jag inte har en aning om vad de är, har inte blommat med mer än två ynka blommor. Inga knoppar överhuvudtaget!

Kan det bero på att jag inte vågade klippa ner dem ordentligt? De brukar blomma, har jag hört av grannarna, men inte detta år...

Vad ska jag göra? Jag har god lust att kasta allihop och plantera en till klematis istället...
Tosan
Klätterosor brukar man oftast inte klippa så hårt, en del av dem blommar dessutom bara på gammal ved, och då går man helt miste om blomningen om man klipper för hårt.
Däremot brukar rosor vilja ha en ordentlig giva gödsel på våren, kan det vara det som fattas den?
Bassam
före man böja beskära fråga olika stället och sen börja klippa , men nu det händer och dina rosor ska blomma bra nästa vår, jag ska säga till dig ge de näring under våren som rik på PK Och fatig på kväv.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon