Gunilla T
27-08-2008, 17:51
[attachment=23312:DSCN04090001.JPG]
Abies koreana `Kohout hexe´
Vad är det för växt?? Den verkar tillhöra Tall familjen, ovanlig och prydande. Kan du berätta lite om den så vore det intressant...
Jag gillar dom skarpt. Har en tallhäxkvast som jag gärna skulle ta lite av för förökning men vet tyvärr inte hur man gör. Eller vad man ympar på för som jag förstår det är det så det går till. Din lilla kvast var fantastiskt vacker.
/Åsa
Gunilla T
28-08-2008, 10:46
Växten på bilden är en dvärgform av koreagran. Den har gröna barr med silvergrå undersida. Denhär kommer från Tjeckien.
Det jag vet om häxkvastar är att det från början är någon form av missbildning på trädet. Någon smart person såg att detta kunde vara en försäljningside och började föröka dem. Måste klonas antar jag eftersom det är missbildningar..
Växterna blir knappt större och det är ju en enorm fördel eftersom ett av de stora bekymren i våra trädgårdar är att allt så småningom växer sig för stort
Har en till planta av fujigran, skall se om jag kan få in en bild av den.
Kanske någon här som vet jättemycket om häxkvastar? Berätta gärna..
Red Top
28-08-2008, 11:18
I den här länken finns information om häxkvastar på barrväxter =)
http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...-laga-kompakta/
Jag har en bok som heter "Odla barrväxter" av Brita Johansson där det står en del matnyttigt om just häxkvastar. Jättebra bok om ni frågar mig.
/Åsa
Jan Lindgren
28-08-2008, 20:09
Hej!
Kontakta Brita och hör om hon kan hjälpa dig med en ymp av häxkvasten. Hon är mycket trevlig.
MVH
Jan Lindgren
Helen i Piteå Zon 5
28-08-2008, 22:33
Läckert med 'Häxkvastar'
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.