Full version: Toppa "gammal" mango?
Majsan84
Jag har en mangoplanta på cirka tre år. Den växte så det knakade i början, men blev lite bortglömd i samband med en separation osv, så nu är den cirka 35-40 cm hög och har enbart en stam med cirka tio blad högst upp. Är det försent att toppa och hur gör jag isåfall? Toppar jag den kommer den ju inte att ha några blad kvar. Stammen är ganska grov, cirka 1,5 cm i diameter.
Dessutom har jag det senaste märkt att bladen gulnar ett efter ett och när jag plockar av dem kan man se att de är lite svartfläckiga och klibbiga. Jag kan dock inte se någon rörlig ohyra.
Den är aldrig omplanterad, så jag gissar att den är sur över det.
Alexander-VG-zon3
ja du kan toppa den ovanför ett bladpar eller sen till våren kan du toppa den , i feb-mars kan du plantera om den i störrekruka och ny näringsrikjord . jag tror du har någon ohyra på den men fick hjärnsläpp nu så jag kommer inte på namnet . du kan köpa provadopinnar och stoppa i .
Majsan84
Saken är den att den har bara ett "bladpar" som sitter i en krans högst upp. Så om jag toppar den försvinner dem, och då är nästa fråga: hur mycket av stammen skall jag ta bort? Det kommer ju bara att bli en pinne kvar som sticker upp ur jorden.
Scout
Du behöver inte ta bort några blad när du toppar. Det enda du behöver göra för att toppa den är att ta bort den översta tillväxtpunkten. Längst upp bör det finnas en "knopp" eller "spets" där de nya små bladen kommer fram. Knippsa bort denna med en pinsett. Då tvingar du växten att aktivera en eller flera nya tillväxt punkter någon annan stans vilket ger nya grenar. När dessa är lagom långa knipsar du igen. och så vidare, tills du fått ett snyggt träd med en välförgrenad och tät krona.

Hur lång stam du väljer har på växten innan du toppar den är väl en smaksak. Men jag skulle gissa att det är svårare att bilda nya grenar på den äldre och antagligen mer vedaratade stammen än de gröna och yngre delarna längre upp.

Det låter definitivt som att du har någon form av ohyra. Duscha noga och ofta och kanske förgifta lite om du vill unvika vidare bladfall.

Lycka till
Alexander-VG-zon3
CITAT (Majsan84 @ 27-08-2008, 19:50) *
Saken är den att den har bara ett "bladpar" som sitter i en krans högst upp. Så om jag toppar den försvinner dem, och då är nästa fråga: hur mycket av stammen skall jag ta bort? Det kommer ju bara att bli en pinne kvar som sticker upp ur jorden.

kollar du på stammen så ser du små bladfästen över hela stammen där blad innan har suttit , det är där nya grenar kommer ut . toppar du ovanför ett bladfäste så får du en/två nya grenar där . alltså du ska inte ta veck tillväxt punkten utan toppa ovanför tillväxt punkten . och där bladen suttit kallas nod och det är det som är tillväxt punkten ,, tar du veck den punkten kommer den stambiten dö till det understa punkten . det gör inget om bladen försvinner för den utvecklar nya blad och grenar . sedan kan du toppa varje ny gren till 2-4bladpar .

men bättre du gör det till våren då växtkraften är större än nu .

hur hög du vill ha stammen bestämmer du . lättast att toppa med tycker jag är en sax eller sekatör .

på denna bild ser du vart du ska toppa din mango
[attachment=23323:Plant_nodes_c.jpg]
Majsan84
Tack för era svar! Jag blir alltid lika fascinerad över folks vänlighet och hjälpsamhet på detta ställe. Men det ni menar är att jag bör ligga lågt med toppningen fram till våren? Men omplanteringen då? Jorden är torr och jättetråkig. Det kan jag väl för sjutton gubbar göra nu? Skall även inhandla lite giftpinnar till stackaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon