Nina A
Hej
vis av mina nybörjarmisstag tänkte jag nu planera vad jag ska ha för växter nästa vår/sommar.denna sommar fick alla fina blommor spinn,som förfulade allting sad.gif

nu undrar jag om det finns speciella växter/blommor som inte spinn tycker om?(tänkte ha sådant då)
jag har en stor solig balkong,med morgonsol från 10-13 det blir väldigt varmt och jag antar att det ställt till mest problem då spinn älskar värme
sedan så har jag inte gjort de bästa blomvalen heller
har haft änglatrumpet och luktärt som jag nu lärt mig nästan magiskt drar de fulaste små ohyrorna till sig...

menmen,det var ju första gången jag testade detta med balkongodling
nästa år hoppas jag på en drömbalkong med prunkande glada växter
som spinnet bara studsar på och fortsätter vidare till bättre ställen

växter jag tänkt att ha nästa år är
svartöga,jordgubbe eller smultron,ev luktärt på behörigt avstånd,tomat,änglatrumpet(andra gången gillt)clematis,dahlia,pelargon och lite smått och gott:)
tar gärna emot tips på blommor som spinn inte dras till

/Nina
Ingrid på Västkusten
Istället så satsa på en riktig skuggardin(tex willab säljer en proffsgardin) och en/(flera) mycket stora och kraftfulla fläktar istället. Så får Du ner temperaturen och luft som rör sig är bra mkt bättre än torr varm stillastående. Överväg att skaffa ett inomhusvattenfall för höjd luftfuktighet - detta är ett smart drag ;-)))))
elelr en vattentunna med växter men inomhusvattenfall är bättre för luftfuktighet.

Hälsar ingrid
Annki
Pelargoner är säkra. Och inte trista heller, om man letar rätt på några ovanliga sorter. Kaskadpelargoner är dekorativa t ex. Sen brukar jag så solrosor och fattigmansorkidé/fjärilsblomster, Linaria "Flamenco" och Salvia Viridis - har funkar bra hos mig och har inte drabbats av spinn. Fjärilsblomster och Linaria växer otroligt bra på balkongen och fullkomligt väller ur lådorna. Fröer hittar du bl a hos Impecta. I spaljéerna är Rosenbönan trygg, och ger både blommor och ätbara bönor. Den har jag aldrig fått spinn på. Däremot brukar blomman för dagen drabbas. Och luktärtorna får ofta mjöldagg.

Du kommer säkert att få mängder av andra tips! Det är kul att odla på balkongen! tongue.gif
Nina A
Tack för svaren smile.gif
det med inomhusvattenfall låter ju jättebra!!!
så det ska jag införskaffa nästa gång vi åker till en lite större affär typ rusta
jag har även ett 30l miniakvarium som jag kan dra ut på balkongen..kanske kan odla roliga växter i och ha en eller annan fisk som får följa med in till hösten

tusen tack för svar och tips på lösningar/blommor
väldigt roligt att få nya vinklar smile.gif

/Nina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon