Mahama
Hej!

Första inlägget här smiley_small_hug.gif

Jag har ramlat över några armaturer med 2 x 40w/30 varvita lysrör i.

Körde dessa över tomater o paprikor i våras med kanonresultat. Det var första gången med extrabelysning så kanon var i det här fallet bättre än ingenting.

Såå:

Är dessa rör sämre för förkultivering än kallvita rör? Sträcker växterna sig onödigt mycket av det röda?

Kan man byta dessa gamla gamla 40w/30 rör mot 36w eller blir det tjall med ballasten då?

Går det att köpa 40w kallvita rör eller typ "40w TL-D 840" och vart då isåfall? smile.gif
Lady Hamilton
Enligt min erfarenhet så har Watt antalet med längden på rören att göra, alltså att 'fel' rör inte får plats. Ta och mät röret, troligtvis har du 36W rör. Jag använder mig av kallvita rör (36W o 52W) för de ger ett bättre sken Men varmvita är faktiskt inte så mycket sämre de heller. Men alla lysrör får minskad effekt efter ca 10.000 ljustimmar och eftersom att ett lysrör inte kostar så mycket brukar jag byta varje år men det beror ju samtidigt på hur mycket/ofta du har dina lysrör tända

Mahama
Enligt vad som står på röret så är det 40 w, men dom är 120 cm långa. Som väl 36 w rör är?
Dom har dock några år på nacken...

Så, kan man sätta in 36 w om längden tillåter eller är ballasten enkom avsedd för 40 w och absolut inget annat?
Lady Hamilton
Sätt in lysrören om de passar yes.gif
Mahama
Ja, jo, tack, men, du är alltså säker på att det inte blir något tjall med ballasten då? Vore tråkigt att behöva fixa ny armatur för att man gjort kardinalfel pga okunskap. crazy.gif
henriks
Nya 36watts lysrör ger lika mycket ljus som 40w gjorde när de tillverkades. Bättre konstruktion och nya material har gjort att man kunnat sänka effekten.

Du kommer inte att få några problem med att sätta i 36W rör i en armatur som är avsedd för 40W. enda skillnaden är att armaturen inte blir lika varm, och därmed kommer att hålla längre än annars

Edit:
Enda stället som du måste ha 40W rör är om det är armaturer som har tätningsring mot glaset på lysröret - 36W är mindre i diameter än 40W
Finns vissa äldre stallarmaturer för fuktig miljö där röret i sig inte är inkapslat.
Mahama
Gott!! Tusen tack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon