lissa
Ursäkta att jag inte känner till svenska namn på ohyra och växter, men eftersom jag har lärt mig namnen på spanska eller latin(?) så hoppas jag att ni kan hjälpa mig med namnen, men framför allt att ni förstår vad jag talar om.
Jag hade bara 2 dagar tidigare sett ett reportage om dom,( just den här kommer tydligen från Australien) och idag när jag satt och klippte ner en del grenar av min Klematis fick jag syn på den och gick efter kameran. Det konstiga är väl att det bara fanns 1, men den kanske har lagt några ägg som jag inte har sett ännu, och om man tittar noga ser man några små hårstrån just där förgreningen är, så den har säkert jobbat friskt...och den ser ju onekligen frisk och stark ut... grrrr
[attachment=23339:DSCN7264.JPG][attachment=23340:DSCN7258.JPG].
Men...eftersom Klematisen har en väääldigt stor kruka har jag satt en kruka med Mirabilis Jalapa i den, och på den har jag fått en massa blad som ser ut så här, och nu undrar jag om ni tror att det kan vara "bomullslusen" som har släppt ifrån sig sin melasa som på bladen blivit till negrilla ( den svarta "svampen som blir till)
[attachment=23341:DSCN7255.JPG]
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 27-08-2008, 23:51) *
Ursäkta att jag inte känner till svenska namn på ohyra och växter, men eftersom jag har lärt mig namnen på spanska eller latin(?) så hoppas jag att ni kan hjälpa mig med namnen, men framför allt att ni förstår vad jag talar om.
Jag hade bara 2 dagar tidigare sett ett reportage om dom,( just den här kommer tydligen från Australien) och idag när jag satt och klippte ner en del grenar av min Klematis fick jag syn på den och gick efter kameran. Det konstiga är väl att det bara fanns 1, men den kanske har lagt några ägg som jag inte har sett ännu, och om man tittar noga ser man några små hårstrån just där förgreningen är, så den har säkert jobbat friskt...och den ser ju onekligen frisk och stark ut... grrrr

det är denna du har

http://davesgarden.com/guides/bf/go/4575/

http://en.wikipedia.org/wiki/Icerya_purchasi

hmm vet inte heller exakt vad den heter på svenska ,, men jag tror det är den som heter ''bomullslöss''

finns en liknade som heter ulllöss som ser ut så här

http://davesgarden.com/guides/bf/go/1553/

http://en.wikipedia.org/wiki/Pseudococcidae

av bägge dessa finns det också fler arter .

CITAT (lissa @ 27-08-2008, 23:51) *
[attachment=23341:DSCN7255.JPG]

detta tror jag är trips ,,, http://sv.wikipedia.org/wiki/Tripsar
lissa
Jo det är den första, Icerya purchasi jag har/hade...visst ä väl kortet bra, jag är alldeles begeistrad över att jag fick till ett sånt bra foto att jag ville visa det. Man ser ju hur honan har äggen under sig..och undrar om det inte är ungar som har börjat sprida sig just där grenen grenar sig...

Så du tror att det är trips på Mirabilis bladet ?? Jag vet att jag har haft trips på flera ställen, men inte just där, men dom förflyttar sig ju snabbt. Jag trodde att bladet har början till den där svarta svampen dom får av utsöndringen som lusen ger ifrån sig..flera anrdra blad har nämligen blivit alldeles bruna efter att ha sett ut som det jag har fotat här, och sen har dom ramlat av stjälken. Blommorna hinner inte bli frön, för början till fröna ramlar av innan dom har hunnit bli hårda..och just den plantan brukar ge mig en massa frön varje år...
Tack för svaret Flaxss
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 28-08-2008, 00:59) *
Jo det är den första, Icerya purchasi jag har/hade...visst ä väl kortet bra, jag är alldeles begeistrad över att jag fick till ett sånt bra foto att jag ville visa det. Man ser ju hur honan har äggen under sig..och undrar om det inte är ungar som har börjat sprida sig just där grenen grenar sig...

Så du tror att det är trips på Mirabilis bladet ?? Jag vet att jag har haft trips på flera ställen, men inte just där, men dom förflyttar sig ju snabbt. Jag trodde att bladet har början till den där svarta svampen dom får av utsöndringen som lusen ger ifrån sig..flera anrdra blad har nämligen blivit alldeles bruna efter att ha sett ut som det jag har fotat här, och sen har dom ramlat av stjälken. Blommorna hinner inte bli frön, för början till fröna ramlar av innan dom har hunnit bli hårda..och just den plantan brukar ge mig en massa frön varje år...
Tack för svaret Flaxss

japp det är ett jätte bra kort ,, syns tydligt var det är förnått . är det åsnt från bladlössen ( deras avföring och annat ) så brukar det inte bli sånt ''silvrigt'' på bladen utan bara skräp men att bladet har normal färg ,, hmm nu formulerade jag mig konstigt .
lissa
Men jag förstår vad du menar, hihihi
Egentligen så är det inte silvrigt ( om du menar kortet på bladet) utan det är mer utsuget så att klorofyllen har försvunnit..
Konstigt, men när jag såg den där bomullusen eller vad det är så tyckte jag det var uräckligt, men på närbilden så ser den inte så äcklig ut, utan mer som när man ser djuren i dokumentalfilmerna. Jag brukar alltid förundras över att dom kan röra sig så pass snbbt, men nu seer jag ju att den har en massa fötter att förflytta sig med och inte kravlar sig fram som jag har trott, men den har en himla massa ägg som den förvarar och försvarar under sin "mage"....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon