CITAT (Gillan @ 28-08-2008, 09:31)

Som rubriken säger har jag en Vit Skogsklematis. I alla fall var det så det stog på lappen när jag köpte den. Nu har den haft "knopp" i snart en månads tid. Vad jag undrar över är om det brukar ta så lång tid innan blommorna slår ut? Eller blir det inte mer än knopp?
Jag har haft den i tre år nu och det är första gången den har knopp. Vad jag har förstått så ska den inte klippas ner för att man då får vänta lika länge igen på blommning. Gäller det även toppning?
Det är nämligen så att jag har gjort ett "Bamsemisstag" och planterat tre st klematis runt en gammal Ekstubbe. Det är Warsawka Nike, Big Bird och skogsklematisen. De växer fint och stubben är nu ganska vacker, men klematiserna har ju inte samma "klippningstider

". Vad händer om jag låter bli att klippa de andra två också och bara "toppar" dem? Eller ska jag helt enkelt ta bort alla tre och börja om från början

( vill inte )...............
Här kommer ett par, inte helt bra, bilder på först knopparna och sen "stubben" där den/de växer
[attachment=23345:2008_08_...002_ODLA.JPG] [attachment=23346:2008_08_...009_ODLA.JPG]
Hej!
Här var mycke på en gång. Vi börjar med Vitallban, säljes även under namnet Summer Snow.
Det gör även Paul Farges, detta ställer till problem. Du har helt rätt vad som gäller klippning.
Du kan toppa den. Den blommar sent på året och kommer att blomma rikligt kommande år.
Du skall låta Vitallban stå kvar, den kommer att täcka hela stubben. Du skall flytta dom andra två,
Vitallban kommer att kväva dom. Obs! Du är inte den förste och blir inte den siste som gör det här
misstaget.
Mvh.
Finn