Full version: Någon skattekunnig?
Anma
Har fått beviljat ackumulerad inkomst, beskedet - Grundläggande beslut kom i veckan.
Försökt nå handläggaren för att jag inte fattar beslutet, men inte fått tag på denne.

Någon här kanske vet svaret på min fråga?

Det står
"Efter särskild skatteberäkning blir den statliga inkomstskatten på förvärvsinkomsten 1 kr. Hade skatten beräknats i vanlig ordning hade den blivit 1000 kr vilket innebär en sänkning om 999 kr."
(summorna är fingerade)

Hur räknar jag då ut min slutliga skatt? När kommer eventuell återbäring nu då, i september eller i december? Har inte fått slutliga skattebeskedet, bara denna grundläggande beslut.

En tacker på förhand om någon kunnig kan leda en okunnig rätt... smile.gif
Anma
Vad skönt! Jag behöver inte känna mig helt korkad ensammen i varje fall! wink.gif

Ramred
Prova med att ringa till någon annan på Skatteverket. Borde ju kunna gå med en annan person än den handläggaren för att förklara för dig hur du ska räkna, och när du får dina pengar. Beslutet har du ju redan.
LasseB
Giassar att du fått en prel besked där Skatten är uträknad till säg 70000 när du nu beviljats ackumulerad inkomst så sprider du ju ut skatten på flera år vilket innebär att skatten på denna del av inkomsten sjuker med dina fiktiva 999 kronor
Dra med andra ord av dina dina 999:- från skatt att betala från prelbeskedet jämgför det nya beloppet med vad du betalt in och du får fram Över/underskjutande skatt
Skulle inte tro att fiskus är så snabb så du får nog vänta till december men vill samtidigt minnas att det finns en regel som säger att överskutande skatt över 20.000:- kan kan begära utbetalning på omgående
Margith
Reglerna för förtidsåterbetalning är ändrade. För vanliga dödliga gäller numera att, efter inkomståret, kan du bara få förtidsåterbetalning om du har inkomst av näringsverksamhet.
När pengarna kommer är beroende av när du får slutskattsedeln. Och den kommer när skattemyndigheten tycker att det är dags. Räkna med december, så behöver du inte bli besviken smile.gif
Hur du räknar ut den slutliga skatten förklarade LasseB, är du fortfarande inte riktigt med, fråga igen tummenupp.gif
Margith
Jag hittade lite uppgifter om slutskattsedel och återbetalning

"Återbetalning
Du som har anmält bankkonto*

När kommer slutskattebeskedet? När får du pengarna?
juni vecka 23
augusti vecka 32
september vecka 37
december vecka 49

Du som inte har anmält bankkonto*
När kommer slutskattebeskedet? När får du pengarna?
augusti vecka 33
september vecka 38
december vecka 50 "

Nu har du ju fått beslutet så jag tycker att du borde få slutskattsedeln i september, men var inte säker på det.... det kan dröja till december.
Anma
Tack för svar! Om jag nu fattat det hela rätt så istället för att betala 40000:- får jag tillbaka 20000:- ...
Inte illa! smile.gif
Sen återstår det att se om pengarna kommer om någon vecka eller i december, det viktigaste är ju att mina sparpengar är kvar på banken istället för hos staten... PUST! naughty.gif
Anma
Gick in och kollade på banken idag, nu har pengarna kommit! smile.gif Skönt att veta att jag slipper att snåla i Tunisien nästa vecka. naughty.gif Det är ju sista ruschen för shopping innan mitt köpstopp.... smile.gif
Biggan_
CITAT (Anma @ 11-09-2008, 10:13) *
Gick in och kollade på banken idag, nu har pengarna kommit! smile.gif Skönt att veta att jag slipper att snåla i Tunisien nästa vecka. naughty.gif Det är ju sista ruschen för shopping innan mitt köpstopp.... smile.gif

Ha det så trevligt på resan och glöm nu inte att shoppa loss ordentligt! tummenupp.gif Det stundar ju snålare tider sen såg jag! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon