hacendado
Det var någon som försvan från min mail och som ville veta om abokado och andra träd som hon ville plantera i sitt växhus.
Hoppas att du läser detta brev efterson du ville plantera abocado och abocado träd behöver minst två exemplar för att kunna få frukter. Det andra träd i din lista som har samma problem är mandel, många exotiska träd får inte frukter endast för att de behöver att andra exemplar mugnar sexuell samtidig och kan polinisera varandra.
Den andra fråga som du ställt till mig var om palmer. Javisst, det finns en palm som tål minus. Jubea Chilensis tål tom 20 minus. Det finns massor med tips för att kunna få den att växa efterson det finns andra ingredienser i miljön för att få den att överleva utohus. Hacendado
jegi
Mandel kan ev pollineras av persikoträd. Kruxet kan vara att mandelträdet blommar tidigare än persikoträdet.

Jubaea chilensis kan kanske tåla -20 tillfälligt. Men det gäller fullvuxna palmer och knappast på friland i Sverige. Här är det för korta och svala somrar för att den ska uppnå full härdighet. Dessutom växer den mycket, mycket långsamt.
En betydligt mer snabbväxande och något härdigare palm är väderkvarnspalm Trachycarpus fortunei och det är den vanligaste frilandspalmen i Sverige.
Grönberg
Det är en sak att en palm tåler vissa grader en annan när dem får frostskador, tex T. Fortunei får frostskador vid -12 och T. Wagnerianus vid -6, större palmer klarar sig bättre om dem har härdats i ett par år, vintertäckning de första åren är ett måste, både bladen med stam ett par decimeter ner för att skydda palmhjärtat, och marken runt rötterna, plantera i sand/grus, håll fuktigt var sparsam med gödning, så att plantorna får en chans att härdas.
jegi
Jo, det ska man ju ha klart för sig att som du säger T. fortunei får skador men kan överleva 12-13 minus.
Fördelen med en T fortunei är att den växer snabbare och kan reparera skador i en takt som J chilensis inte klarar.
Ska man ge sig på palmer på friland får man vara beredd på förluster oavsett var i Sverige man bor. Själv har jag relativt avancerat vinterskydd medan andra på motsv breddgrader har klarat sig med enbart geotextil, och frigolit.
I skåne kan man vissa vintrar ha dem helt oskyddade.
Alexander-VG-zon3
CITAT (hacendado @ 28-08-2008, 10:48) *
Det var någon som försvan från min mail och som ville veta om abokado och andra träd som hon ville plantera i sitt växhus.
Hoppas att du läser detta brev efterson du ville plantera abocado och abocado träd behöver minst två exemplar för att kunna få frukter. Det andra träd i din lista som har samma problem är mandel, många exotiska träd får inte frukter endast för att de behöver att andra exemplar mugnar sexuell samtidig och kan polinisera varandra.
Den andra fråga som du ställt till mig var om palmer. Javisst, det finns en palm som tål minus. Jubea Chilensis tål tom 20 minus. Det finns massor med tips för att kunna få den att växa efterson det finns andra ingredienser i miljön för att få den att överleva utohus. Hacendado

Jubea tål inte -20c här ,, står den torrt så kan den överleva -15c . men det krävs skydd när det går under -5c -10c . ingen bra palm för odling här då den kräver var´m sommar .

Trachycarpus fortunei tål om den står i rätt läge -10c utan skador ,, men överlever ner till -15c -18c men då syns skador . torrare den står under vintern bättre klarar den sig . men under vår-sommar behövs mycket vatten . man brukar räkna när den är runt 1m och man bör ge skydd när det går under -10c .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon