sarahT
Hej

är ny medlem på detta forum men har läst flitigt tidigare. Nu har jag en fråga som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Såg för några veckor sedan när jag var ute i bilen ett vackert träd som jag förälskade mig i. Det såg precis ut som en uppstammad vit syren och då mindes jag att det fanns något som hette höstsyren som blommade så här års. Nu har jag kollat upp detta lite mer och lärt mig att höstsyren är samma sak som syrenhortensia men när jag hittade bilder och har sett syrenhortensia i verkligheten inser jag att det jag såg inte kan ha varit en uppstammad syrenhortensia för blommorna var mkt mindre och såg mer ut som syrenblommor. Har någon på detta forum en aning om vad det var jag förälskade mig i?

I värsta fall får jag ta en tripp på ca 60 mil tur och retur och knacka på wink.gif

/Sarah
Bassam
[attachment=23364:11297868...5cd5b0fb.jpg] höst Syren
jag tycker att du såg höst syren det är skilnad mella höstsyren och hortensiasyren[attachment=23365:hortensia_syren.jpg]
H: Bassam
ingrids
Håller inte med Bassam, syrénhortensia är samma som höstsyren. Det kan inte ha varit en fjärilsbuske du såg, d.v.s. en syrenbuddleja?
Aqvakul
CITAT (Bassam @ 28-08-2008, 14:08) *
[attachment=23364:11297868...5cd5b0fb.jpg] höst Syren
jag tycker att du såg höst syren det är skilnad mella höstsyren och hortensiasyren[attachment=23365:hortensia_syren.jpg]
H: Bassam

Enligt mitt sätt att se det så är den översta en Syrenhortensia och den nedre en Hortensia.

Tror likson Ingrid att det är en Syrenbuddleja du sett.
sarahT
Syrenbuddleja skulle mera kunna stämma in på blommorna men går de att stamma upp?
Beskriver den lite utförligare (borde plåtat den blush.gif )
Det var en grå lite vriden förvedad stam med krona. I mina ögon såg det ut som en klassisk uppstammad förvedad syren. Storleken och färg på blomställningarna är kanske lite vansklig att gå på då jag såg den på lite håll men färgen var klar vit och avlånga lätt koniska.

väldigt tacksam för all hjälp

/Sarah
Eva 33c
JAg tror nog att det kan vara en syrenhortensia, hydrangea paniculata du såg i allafall. De kan skifta lite i färg och storlek på blommorna beoende på sort, växtplats, beskärning och ålder. Blommorna är ofta vita först och rodnar sedan något när de blommat över. Ofta får den större blommor om den beskärs ganska hårt på våren, den blommar på årsskotten. En obeskuren buske kan alltså få lite mindre blomställningar.
sarahT
En följdfråga till detta är det svårt att stamma upp en syrenhortensia och få det bra? Det vanligaste verkar att ha dem som buske. Det finns uppstammade att köpa men de går på ganska mkt mer pengar.

/Sarah
Aqvakul
Kan inte tänka mig att det skulle vara särskilt besvärligt.
sarahT
Tack för all hjälp!

Jag satsar på en hydrangea paniculata grandiflora och provar att stamma upp den smile.gif

/Sarah
Järfälla
Och då kan jag tillägga att jag fått rådet att välja floribundan istället för grandifloran. Floribundan orkar bära upp sina blommor bättre, har bättre växtsätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon