Hårboll
28-08-2008, 13:27
Jag har äntligen fått tummen ur och börjat gräva en fortsättning till min ena rabatt. Den kommer ligga framför en häck där det nu är gräsmatta. Jag hade tänkt gräva ner ca 30 cm, vända grässvålen och lägga den i botten för att sen fylla på med jorden jag grävt upp. Men nu när jag håller på märker jag att jag stöter på häckens rötter hela tiden och jag vill helst förstöra dom så lite som möjlig. Så nu blir grässvålen bara 15 cm under ytan på sina ställen.
Jag hoppas att maskarna ska äta sönder svålen under hösten och vintern så att det blir fin jord yttrligare 10 cm ner. Sen fyller jag på med kompost ovanpå. Men jag har ju tänkt plantera perenner nu i höst. Vad tror ni? Blir det för lite med 15-20 cm lucker jord för dom små perennerna? Kommer grässvålen hinna brytas ner så rötterna får plats? Jag ska sätta malva, fingerborgsblomma och näva bland annat.
ingrids
28-08-2008, 13:32
Om plantorna är små kan kanske jorddjupet räcka tills vidare, men om du har lika mycket ogräs i din grästorv som jag kommer du att få upp kvickrot och maskros, kanske till och med vanligt gräs, mellan dem till våren.
Hårboll
28-08-2008, 13:38
Jag har faktiskt inte jättemycket ogräs i min matta. Visst är det lite maskrosor och så, men inte så mycket annat. Tror jag....
Hur tycker du jag borde göra istället? Jag vill helst slippa köpa en massa jord om det går att undvika.
Du kanske också borde lägga ner en rotbarriär så att inte växterna behöver konkurrera med häcken om vatten + näring.
Hårboll
28-08-2008, 13:43
Hur lägger man en rotbarriär? Är det inte risk att häcken far illa om man bråkar med dess rötter för mycket? Den är det enda som skiljer min trädgård från grannens så den vore trevlig att ha kvar

Jag är av naturen rätt bekväm av mej och vill att det ska vara enkelt. Men jag kanske måste tänka om om jag vill ha en fin rabatt?
ingrids
28-08-2008, 14:29
På a. svarar vi att du kanske ska ge häcken en 50-60 cm från sin yttre gräns (grenar och sånt) där du inte gräver så djupt utan bara lyfte bort grästorven och fyller på med grus (eller låter gräset vara) men att du kör med 30 cm till dess. b. att du i samma gräns gräver ner en rotspärr i form av en kraftig duk/presenning eller plastkan till sisådär minst 30 cm gärna lite mer så borde det inte komma så nära häcken att den tar skada. Då borde häcken inte bli så deppig och du kommer åt att klippa den samt bakkanten på rabatten enkelt. Har du en gräsgång är lika brett som gräsklipparen himla lagom.
Hårboll
28-08-2008, 15:01
Vilken bra hjälp jag får! Helt fantastiskt!
Jag har lämnat ca 40 cm gräs mellan häcken och rabatten. Men jag hittar jättetjocka, ytliga rötter långt ut i gräsmattan. Rabattens yttergräns är en dryg meter från häcken och även där finns dessa rötter. Dom tjockaste är säkert 5 cm i diameter. Kan man verkligen kapa dessa?
Vad är det för häck? Om du bara vattnar häcken ordentligt, speciellt till våren, så kommer den kunna bilda nya rötter.
Hårboll
28-08-2008, 23:19
Jag tror det är oxbär. Hyresvärden har planterat den och jag tror den är rätt gammal. Gör det inget att man kapar dom tjocka rötterna heller?
Min förslag kan du höja marken 30 cm omkring häckar och sen plantera perenner.
H:Bassam
Hårboll
29-08-2008, 00:02
CITAT (Bassam @ 29-08-2008, 00:24)

Min förslag kan du höja marken 30 cm omkring häckar och sen plantera perenner.
H:Bassam
Nja.. det skulle inte passa ihop med resten av rabatten. Dessutom har jag en väldigt väldigt liten trädgård och en så stor upphöjd rabatt skulle nog se väldigt väldigt stor ut

Men jag tror jag ska höja den 10 cm ett nåt iallafall. Kanske 15 cm.
Häckoxbäret brukar vara mycket tåligt, ger man den bara extra vatten så är det inget problem att kapa några rötter.
Hårboll
29-08-2008, 15:36
Det låter ju bra att oxbäret ät tåligt

Men det här med rotbarriär, tror ni att det är jätteviktigt? Kommer perennerna fara mycke illa av att dela utrymme med lite rötter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.