Full version: Okrafrön
rosita
Jag har fått okra-frön av en arbetskamrat. Jag tycker det ska bli så spännande att så dessa till våren! Är det någon aom har odlat okra och vill dela med sig av erfarenheterna av denna?
KURT
Läs gärna Lena Israelssons mycket bra bok "Jordens täppor", jag vill minnas att okra är med där. De behöver i alla fall ha det tämligen varmt, men jag vet inte hur lång utvecklingstid de har.
Christer i Falköping
Kan ta ett tag innan de gror, men oftast går det rätt fort. Mycket värme hela tiden! Har du växthus är det bästa platsen. Drabbas lätt av ohyra dessutom, framförallt spinn. Hade flera plantor i Tråvad i mitt stora växthus och gillar den. Vacker när den blommar dessutom. Jag hade mina i p-jord.
Christer.
rosita
Spinn? -fear-.gif Det har jag haft på gurkplantorna i växthuset i år ranting.gif Och det ska vara svårt att bli av med, eftersom de övervintrar lätt alien.gif Jag har läst på och vet att jag ska vara supernoga när jag tvättar ur växthuset i höst rtfm.gif Vågar jag då ta in okran i växthuset? g.gif
Rihane
Har ingen erfarenhet men vet att det är basföda för bönderna i Egypten. Bönderna har en liten jordplätt där dom odlar okra. Okra tillagas i salsa och äts en så där tre ggr om dagen.
Detta i landet där man äter foul(bönor) talamia(falafel) och potatis till frukost...

Den utläggningen för jag tror att dom vill ha det rejält varmt, med tanke på vilka länder som har okra på menyn. Klimatet är varmt i Egypten.
rosita
CITAT (Rihane @ 29-08-2008, 16:32) *
Har ingen erfarenhet men vet att det är basföda för bönderna i Egypten. Bönderna har en liten jordplätt där dom odlar okra. Okra tillagas i salsa och äts en så där tre ggr om dagen.
Detta i landet där man äter foul(bönor) talamia(falafel) och potatis till frukost...
Den utläggningen för jag tror att dom vill ha det rejält varmt, med tanke på vilka länder som har okra på menyn. Klimatet är varmt i Egypten.

Jo, jag vet att jag måste ha dem i växthus för värmens skull! yes.gif
Christer i Falköping
Om du tar in okran i växthuset ser du ju snabbt om du lyckats bli av med det under vintern. För finns det kvar, drabbas okran först. Men finns det inte där, så kommer det ju att gå bra. Spinn brukar komma om det är för torr luft där inne.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon