Christa
28-08-2008, 15:34
Hej!
Plockade glad i hågen en stor påse rönnbär förr lördagen. De skall ju vara så nyttiga. För säkerhets skull kollade jag på nätet innan jag började äta. Då hittade jag några ställen där det stod att råa rönnbär kunde ge diarre och njurskador. Giftinformationscentralen säger att de är ok att äta men en artikel på Primavi som är en sajt för sjukvårdspersonal står att man inte skall äta råa rönnbär.
Vem tror ni de citerar? Jo en bok från Giftinformationscentralen!!!
Är det någon som har fakta? Vågar jag äta dem råa?
Red Top
28-08-2008, 16:15
Jagvill inte påstå att jag har några fakta men jag vet att man inte ska göra något med rönnbär innan de har utsatts för frost. Har du smakat på dem? Jag tror inte att du med vällust klämmer i dig så många att du blir förgiftad
Christa
28-08-2008, 17:19
Jag har också hört att de skall vara frostnupna men det är väl mest för att de blir sötare då. Jag har ätit av dem och de var inte speciellt sura. Riktigt goda faktiskt. Plockade dem ute i kustbandet på västkusten och där har varit väldigt mycket sol i år så de kanske är ovanligt söta.
mammatina
02-09-2008, 12:31
Min lilla son, 3 år gammal, åt råa rönnbär förra veckan och kräktes ganska ordentligt efteråt. Vet dock inte om det berodde på smaken eller att de var giftiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.