Oj då, nej jag har faktiskt aldrig träffat en vek gårshund! Små-hundar är ju inte precis kända för att vara veka... Jag skaffade min för två år sedan och är så himla nöjd, har en grandis innan och gillade inte någon småhundras precis, men ville inte köpa en till stor inklusive en minibuss... Vad sugen på en jack russell men blev avrådd eftersom jag har mina hundar lösa, dom går ut som dom vill hemma, jag ville ha en hund så utan jaktinstinkt det gick! Dessutom en som inte kräver flera timmars aktivering om dagen. Gårdshunden är just vad det låter som, en gammal lantras som man hade på gårdarna som alltiallo-hundar förr, vakt, råttjägare, lite vall, lite spår, lite jakt, ja vad man ville. Min springer inte ens efter rådjur om dom så står på åkern, hon skäller när hon ser någon komma, men alla får ett hjärtligt välkomnande när dom kommer av de gladast hundar som finns. Dom är väldigt duktiga agilityhundar och är pigga och lättlärda och med på allt, inklusive att sova under täcket, ligga i knät så fort man sätter sig, och gömma sig i bilen så att dom absolut inte blir bortglömda och lämnade hemma själv. Här stå mer:
http://www.gardshund.com/