MariaÖrebro
Har verkligen fått myror i huvudet de senaste dagarna! I våras försådde jag Bröderna Nelsons slingerblandning inne och planterade ut plantorna när risken för frost var över. Enligt påsen ska det vara bland annat krasse, blomman för dagen och luktärt. Visst, det är det. Jättefint! Men det kommer också något annat som jag inte har en aning om vad det är! Det är en slingrande, vass ranka på ca 4 meter. Den har långa tentakler, stooora blad och är alldeles vass och taggig. Blommorna blir gula och ca 7-8 cm i diameter när de slår ut. När de vissnat ner bildas det en frökapsel. Trodde jag! "Frökapseln" bara växer och växer och är nu stor som en tennisboll! Hittade en till lika stor inne i grönskan idag, och fler är på väg! Det är blommor eller knoppar överallt... Vad sjutton är det för något??? g.gif De växer hur fort som helst! I söndags var den stor som en golfboll, och idag är den som en tennisboll!

De är tunga, dessutom... Har experimenterat med att klippa av en nylonstrumpa och binda fast den i balkongräcket för att den inte ska ramla ner på grannen under (elak gubbe där!) eller riskera att slita med sig alla växter i sin närhet om den blir så tung att alltihop far ner. Men frågan är bara hur stor den blir egentligen... Någon som har fler bra idéer på hur man kan stötta upp tunga frukter/grönsaker? Vore jätteglad för tips!

[attachment=23373:Balkongen_003_mini.JPG][attachment=23374:Balkongen_004_mini.JP
G]
[attachment=23375:Balkongen_007_mini.JPG][attachment=23376:Balkongen_009_mini.JP
G]
[attachment=23377:Balkongen_mini.JPG]
MarieS
Hej!
Kan det vara pumpa?
Vi brukar binda upp melon med säckväv....
Lycka till!

/Marie
Aqvakul
KUUL PÅSE! Verkar var någon typ av pumpa eller möjligen melon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon