Margith
Jag har varit bortrest 2 dygn och nu när jag tittar till växterna i växthuset ser gurkorna ut så här:

[attachment=23379:080828_003.jpg]

Vad är det som har hänt??
För kallt? För blött? Ojämn temperatur? g.gif
Det här har aldrig hänt mina gurkor förr....

rosita
Om jag minns rätt, beror det på alltför fuktigt klimat.
Aqvakul
möglet antyder väl "fuktproblem"......
Red Top
Absolut mögel pga fukt kombinerat med låg temperatur. Råkade själv ut för det. Satte in en kupévärmare i växthuset tills det var torrt. Plockade oxå bort allt synligt mögel, sen blev allting bra igen. =)
Margith
Tack snälla vänner blomma.gif
Imorgon kopplar jag in värmefläkten i växthuset. Jag brukar inte använda den på hösten, men som den här sommaren har varit är det väl bara att gilla läget -cry-.gif
Gillan
CITAT (Margith @ 28-08-2008, 20:24) *
Tack snälla vänner blomma.gif
Imorgon kopplar jag in värmefläkten i växthuset. Jag brukar inte använda den på hösten, men som den här sommaren har varit är det väl bara att gilla läget -cry-.gif

Jag har råkat ut för detsamma Margith! Här har det regnat i stort sett nonstop i fyra veckor nu ( okej, vi hade tre dagars uppehåll senaste helg flirting.gif ). I växthuset började både det ena och det andra mögla. Jag var tvungen att öppna allt som gick att öppna trots att värmen inte var optimal crying.gif . Det hjälpte tyvärr inte, Physallisen har jag grävt upp och gurkan likaså..............tomaterna mår, tack och lov, fortfarande bra tummenupp.gif , likaså pepparplantorna................nu önskar jag mig en torrare sommar nästa år blush.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kan vara bomullsmögel det ser så tjockt och vitt ut. Jag skulle inte slänga drabbade plantor i komposten utan i brännbart, bomullsmögel har vilorgan som överlever både kyla, höga temperaturer etc. Får man på tomatplantorna vilket jag fått ett år så kan man skära itu stammarna på längden och titta på bomullsmöglets vilkroppar det ser ut som ganska stora mörka bönor inuti stammen, vet inte om man får lika synliga vilkroppar på gurka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon