Christa
28-08-2008, 17:30
Jag har odlat olika sorters basilika i krukor i år. Nu har de blivit dåliga på huvudstammen och ser ut att gå åt pipan trots att plantorna är stora och fina. Räddas vad som räddas kan.
Hur tar jag bäst vara på dem? Frysa hela blad i en burk eller torka dem eller vad?
Majsan84
28-08-2008, 18:25
Jag har själv odlat massa basilika i år, och har nu en riklig skörd. Vi har börjat att skörda, och det bästa är nog att frysa in. Om du vill skölja dem innan du fryser dem är det bra om de är ganska torra när du fryser dem, annars blir det massa is. Torkad basilika är ju gott, men det kan man köpa på ICA (det kan man ju iochförsig göra med färsk också..), medan hemmaodlad "färsk" känns mer lyxigt. Tycker jag iallafall..
Ett smidigt sätt att frysa örter på (tycker jag) är att hacka och packa i iskubsformer. Sen häller man vatten över så skyddas det lite från frystorkning också. Det funkar förståss bara om man ska ha örterna i soppor, såser eller grytor. Inte så lyckat om man vill strö över mackan..
ingrids
29-08-2008, 08:14
Håller med Miro, mina myntablad frystorkade på några månader. Mynta är det ok för, men basilikan tror jag tar mer stryk så hackade kuber är smart.
Euphorbia
30-08-2008, 20:32
Ta toppskott och stick ner i nya krukor med ny jord, så slipper du gå miste om att ha färsk basilika i köket.
jag nöp skott av en väninnas basilika för några veckor sen och ställde i ett glas, dom bildade rötter ganska snabbt, skulle såklart tryckt ner dom i jord på en gång, men tid och tillfälle är det inte alltid gott om
Christa
01-09-2008, 20:02
Tack för flera intressanta förslag. Jag kan ju prova några olika och se hur det blir. Har en sorts små burkar med skruvlock som är täta och bra.
Det där med toppskott låter ju bra. Skall prova det också men funkar det om de blommar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.